Els aficionats als
musicals estan d’enhorabona: acaba de néixer Sursum Teatre, una companyia
formada per uns veritables enamorats d’aquest gènere que irrompen en l’escena
catalana amb una autèntica raresa, una opereta poc coneguda del duo anglès
William Schwenck Gilbert i Arthur Sullivan anomenada The Sorcerer
–rebatejada ara com The Sorcerer’s Pub–, una obra sobre l’amor i els
perills dels beuratges màgics que els membres de Sursum Teatre han transformat
en un muntatge marcat per la senzillesa, una joia rebuda amb entusiasme,
rialles i forts aplaudiments per part del públic que l’ha vist en les seves
representacions al Versus Teatre.
És evident que
debutar en el món del teatre amb un musical només es pot fer amb grans dosis de
passió i talent; en el cas que ens ocupa, però, també hi hem de sumar un punt
d’atreviment perquè, en lloc de fer-ho amb una peça convencional, Sursum Teatre
ha preferit apostar per l’opereta, un gènere a mig camí de l’òpera i el musical
que habitualment no trobem programat en els nostres teatres. A més, la
companyia ha escollit un text inèdit en els escenaris catalans, el mateix que
van muntar ara fa tan sols un any per a un taller de l’Institut del Teatre i
que tan bona rebuda va tenir entre els seus companys; així, si una cosa
funciona, per què no mostrar-la al públic de la ciutat? Dit i fet: tan sols
calia trobar l’espai adequat, i el Versus Teatre els ha ofert un escenari
idoni, petit però suficientment espaiós per als intèrprets, i en què la
proximitat amb el públic juga al seu favor.
D’aquesta manera,
The Sorcerer’s Pub ens ofereix un viatge en el temps a l’Anglaterra del 1920,
en concret al pub regentat per John Wellington Wells, un bàrman que oculta una
afició secreta: és un bruixot que ofereix pocions màgiques als clients que
busquen una solució desesperada als seus problemes. Un bon dia, el jove Alexis
Pointdextre es presenta al local per oficialitzar el seu compromís amb Aline
Sangazure; el noi té fe cega en l’amor etern com a guaridor de tots els mals, i
la seva intenció és que el seu pare i la mare d’ella tornin a enamorar-se com
quan eren joves. Així, Alexis demana a Wells un elixir d’amor per a ells, però
el destí és capriciós i la màgia no es pot controlar sempre: res no sortirà com
estava previst, i els embolics amenaçaran les bones intencions amb què va
començar la nit.
Dit això, la combinació
de registres és el que fa que els intèrprets tinguin l'oportunitat d'explotar
les seves qualitats, des de la interpretació de les peces cantades —que
expliquen tota la trama gairebé per si soles i sense necessitat de diàlegs—
fins a l'oportunitat que tenen cadascun d'ells de fer que cada personatge, dels
set que hi intervenen, adquireixi una personalitat pròpia dins del conjunt.
La dramatúrgia de
Cristina Cordero, que també s'encarrega de la direcció escènica, ha optat per
una versió que no és tan clàssicament correcta com la del segle XIX, quan els
Gilbert & Sullivan feien tornar cada parella al seu bressol i desmuntaven
l'intercanvi frívol. Aquí, l'intercanvi és vist com un trencament o un
alliberament de la situació convencional establerta i, al final, tothom acaba
desaparellat i novament aparellat amb la tria que, sota l'embriaguesa de
l'elixir màgic de l'amor —pregunteu-li a Shakespeare sobre 'Somni d'una nit
d'estiu', que d'això en sap un niu— ha fet sense ser amo dels seus actes.
Amb un arranjament
musical renovat de cap a peus, eliminant algunes peces d'aires militars que
responen a la caricatura d'un dels personatges, el músic Josep Ferré ha creat
una partitura que tendeix al jazz i el swing, més en la línia del musical
contemporani. Tot passa a l'interior del pub del bruixot. Un taulell, unes
rastelleres de copes de vidre, il·luminació de local de disseny, i un
penja-robes són l'únic parament... ah, sí!... i un pal de fregona, protagonista
d'una de les escenes de parella còmica més càndides.
Espectacle musical
que promet, per a amants del gènere i per a apassionats de les últimes fornades
de l'Institut del Teatre o de les escoles teatrals, que troben en espais com el
Versus Teatre la seva passarel·la d'arrencada.
La companyia Sursum Teatre |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada