L'home és una bèstia
que ha volgut que la raó passi per sobre dels instints. La seva dèria és tan
obsessiva que busca en els animals actituds de personatges arquetípics
singulars, són cops d'animal d'aquest il·lustre humà que s'escapen per unes
costures que sempre cedeixen. Si la cosmovisió més tolerant és aquella que
destapa l'animal que cadascú porta dins i mira de renegociar una relació
sostenible amb el medi ambient, la societat més tibada, obsessionada per la
competitivitat, per l'individualisme i pels èxits materials, s'ofega quan es
troba desproveït de tot. I el seu animal esclata, cruel i cínic, a la jugular
de qui li vulgui fer entendre la posició de l'home (dominant però alhora
dependent) respecte, per exemple, de la Terra. Albee no pontifica res, només mostra dos
personatges que es troben casualment, enceten una conversa intranscendent i
esclaten
L'animal és dins
nostre. La civilització l'ha amagat però no l'ha domesticat, sinó que, amb
tantes normes i hipocresies, li ha donat un punt de crueltat, de voluntat de
domini quan la situació és propícia. Aquest és el bestiari que evoca el
dramaturg Edward Albee i a què han jugat sense xarxes en la producció La
historia del zoo. L'obra, que es va estrenar aquest més a la
Sala Atrium de l'Eixample barceloní, és un
somni que feia anys que perseguia l'actor Oliver Albert . La directora Anna
Sabaté celebra un text profund, que aborda moltes dimensions humanes. Ells han
posat la petja mostrant el moment crític del canvi de paradigma de les
relacions humanes: les xarxes socials s'utilitzen més avui per comunicar-se amb
altres persones que la interacció personal.
Jerry (Oliver Albert) |
L'entrada és molt
absurda: dos desconeguts es troben i inicien una conversa aparentment
intranscendent, en què un d'ells explica la seva anada a un zoo. La comunicació
es va enredant fins a desencadenar un final imprevisible. Són dos ciutadans,
això sí, antagònics: l'un té família, animal domèstic i vida acomodada; a
l'altre li agrada ser un outsider de la societat, anar a la contra com a forma
d'enfortir la seva personalitat. Però, insinua Sabaté en l'obra d'una hora de
durada, “es veurà que són les dues cares d'una mateixa moneda”. Perquè, en el
fons, l'un envejarà l'altre, i viceversa. Tots són infeliços: l'un per haver-se
acomodat a unes relacions superficials quasi profilàctiques i l'altre perquè no
ha sabut construir gaire res. El que els dos personatges necessiten és trobar
persones que escoltin la seva història, que els entenguin i els compadeixin, en
certa manera.
El zoo es revelarà
com un pretext. Però en realitat amaga molt de la metàfora d'allò en què es pot
convertir la societat. L'obra es representa en castellà, aprofitant la versió
que es va fer fa poc més d'una dècada. A Barcelona no s'ha vist mai, ni tampoc
se n'ha arribat a fer una versió en català professional, pel que sembla. En tot
cas, amb aquesta versió es poden plantejar fer una gira pels teatres de
l'Estat. L'obra, de només dos personatges (a més d'Oliver també hi participa
Lluís Barrera), s'ha plantejat amb dos personatges realistes però que tenen un
punt d'absurd, obsessionats per uns aspectes que els fan singulars.
Peter (Lluís Barrera) |
The Zoo Story es la primera pieza teatral de Edward Albee como
dramaturgo. La historia
del zoo és la primera peça teatral
d'Edward Albee com a dramaturg. Un texto
sensacional que habla de algo tan contemporáneo como la necesidad que tienen
dos individuos, Peter y Jerry, de ser escuchados y descubrir quienes son a
través de otros seres humanos. Un text sensacional que parla d'una cosa
tan contemporani com la necessitat que tenen dos individus, Peter i Jerry, de
ser escoltats i descobrir qui són a través d'altres éssers humans. Persiguen una naturaleza propia, el sentimiento de
pertenencia y de validación que sentimos al ser amados. Persegueixen una
naturalesa pròpia, el sentiment de pertinença i de validació que sentim en ser
estimats. Esa búsqueda se vuelve cada vez más
angustiosa. Aquesta recerca es torna creixent;. Sin encontrar esa esencia, descubren su absoluta
soledad, y eso sólo puede conducirles hasta la tragedia. Sense trobar
aquesta essència, descobreixen la seva absoluta soledat, i això només pot
conduir fins a la tragèdia.
A Barcelona sí que s'ha vist abans. Fa uns 11-12 anys la vaig veure al Versus amb el Xavier Ripoll i l'Emilià Carilla. Era un "programa doble" en que feien dues obres ininterrompudament pel preu d'una.
ResponEliminaL'altra era "Es desde aquí que veo la luna", o alguna cosa així.
Gràcies Iaco, un altre cop intentaré informar-me millor.
ResponElimina