Estranya i hipnòtica pel·lícula que ens
regala Jim Jarmusch, que recupera el clàssic subgènere de vampirs per
desenvolupar dues hores de reflexions filosòfiques, tenyides d'un humor lleuger
i envoltades d'un mantell romanticista que a poc a poc es va calant al nostre
subconscient. Jarmusch, com a bon amant del cinema, és un fan devot del cinema
de gènere. Un creador que retorça els paràmetres i les guies preestablertes
pels cànons clàssics, i reconfigurant de forma il·lícita el fetitxisme
costumista semblant al format. El cinema ja existia abans del cineasta, però després
de les seves pel·lícules aquest sembla reinventar-se com una malenconiosa
posada en escena d'aquells marges que ens van passar inadvertits tantes
vegades abans. Aquesta és la diferència existent entre els que simplement
t'expliquen un conte i els que decideixen inventar-se un món nou.
Jarmusch,
erosiona el gènere fins deixar-lo en la seva fase latent. I ja a partir d'aquí
comença edificar les seves criatures fílmiques, cedint espai al que a ell
realment li importa, posant en primer en pla aquesta metafísica del buit
protagonitzada per antiherois i renegats d'una societat que els ha deixat tan
al marge com les pròpies regles plàstiques que regeixen la seva obra. Ho va fer
amb el western-Dead Man (1995) -, amb
el negre en la seva versió yakuza-Ghost
Dog (El camino del samurai) (1999) -, amb la comèdia romàntica-Flores rotas (2005) -, amb el polar
francès -Los límites del control
(2009) -. I ho ha tornat a fer amb el cinema vampíric amb Solo los amantes sobreviven -l'única pel·lícula a la qual podria semblar
és a The Addiction (1995) d'Abel
Ferrara-.
La parella protagonista (al costat del magnífic John Hurt) parlen amb
una barreja de lleugeresa, enyorança i nostàlgia per la veritable Història de
la humanitat, la que ells han viscut. Aquella Història reescrita en què Adam
(brillant i carismàtic Tom Hiddleston) passava llargues vetllades amb Mary
Shelley i el "estúpid i arrogant" Lord Byron. O aquella en què el
protector vampir interpretat per John Hurt li escrivia en secret les obres a
Shakespeare. Acudits còmics i agradables que no impedeixen veure del que
realment va aquesta història: de dos vampirs eternament enamorats que ja no
comprenen el rumb que està prenent la humanitat. Que estan cansats d'haver de
buscar sang al mercat negre, i el que és més greu, haver de buscar sang que no
estigui contaminada; perquè aquest és el veritable quid de la qüestió: La
humanitat està podrida. Tan podrida que ni l'Eva interpretada per Tilda Swinton
ni Adam es veuen amb ganes de sortir dels seus caus (un petit pis al casc antic
de Tànger, en el cas d'Eva, i una mansió situada en una urbanització abandonada
de Detroit, en el cas d'Adam). Ambdós caus, situats en espais nocturns
evocadors i estranys, on es respira un aire de somni a Tànger, i una profunda
desolació i abandonament a Detroit.
Quan el grau de tedi per aquest depravat i
depriment món toca sostre, Adam decideix trucar a la seva estimada; necessita
veure-la, sentir-la al seu costat per seguir amb les ganes de viure i no haver
de ficar-se una bala de fusta massissa al pit. I és aquí quan la pel·lícula
vola, quan els dos estimats es retroben (com fan cada diversos decennis) i quan
el film veritablement arrenca. Eva demostra la seva fixació per aquests petits
detalls de la vida, parant-se cada vegada que descobreix una antiga espècie de
planta al jardí d'Adam ("Ohh, quina meravellosa Rosmarinus
Officinalis!"). Cosa que tant Adam com nosaltres mateixos necessitem per
continuar vivint en aquest món en decadència. Al final, tot i el desencant,
aquesta pel·lícula acaba sent una declaració d'amor cap a totes aquelles coses
que fan que la vida valgui la pena. Com passejar en cotxe per la ciutat. Com
perdre´s per uns carrers que són alhora Història i futur. Com l'amor, és clar.
El mateix que s'atorguen els protagonistes, però també el d'una jove parella
que es besa apassionada. Potser per això només els amants sobreviuen en un món cada vegada més aliè. I no tant
sobreviure a la vida, com sobreviure a l'estupidesa mediàtica, social, robòtica
i cultural.
Solo los amantes sobreviven
és una obra d'un cineasta sense límits, capaç de fer el que li dóna la gana
quan li dóna la gana (no se´m passa pel cap molts cineastes americans amb un
grau de llibertat: el Scorsese del Lobo
de Wall Street (2013), el David Cronenberg de Maps to the Stars (2014), i l´ Abel Ferrara de qualsevol de les seves
pel·lícules ). Solo los amantes sobreviven
és una d'aquesta pel·lícules que afirmen, a través de referents aliens, la
unitat i profunda coherència en la filmografia d'un dels últims poetes del
cinema. Una obra major i desenganyada que no renuncia ni a l'humor, ni l'amor.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada