The Glass Menagerie (El Zoo de Vidre) que va llançar a Tennessee Williams, és, pel
meu gust, una peça molt més concisa i equilibrada que moltes de les que va
escriure després. Es va estrenar el 1944 però està situada al Saint Louis dels
anys trenta, en una casa sacsejada per la Depressió, sota un cel "sol
il·luminat pels llamps", entre el bombardeig de Guernica i els albors de
la Segona Guerra Mundial. Josep Maria Pou ha presentat al Teatre Goya barceloní
una posada en escena acurada, minuciosa, de gran força emotiva i amb rotunds
treballs, en una notable versió catalana d'Emili Teixidor, que es va estrenar
el 1992, al Teatreneu, a les ordres de Victor Oller. L'escenografia de Sebastià
Brosa i la llum d'Albert Faura restitueixen màgicament la "casa del
record" que va voler Tennessee. Tot succeeix en la ment de Tom, aquest
narrador que es diu com ell i amb el qual comparteix biografia. L'atmosfera
està magistralment construïda, detall a detall.
El
gran tema de l’obra és el fracàs personal i el de l’amor. El fracàs de la mare,
Amanda Wingfield, que no sols no va aconseguir viure en una gran casa amb
criats com somiava sinó que el seu marit la va abandonar. El del fill, Tom, que
treballa en un magatzem de sabates i que desitja fugir a la recerca d’una vida
millor que, de moment, només troba en el cinema. I el de la filla, Laura,
personatge inspirat en la germana de Williams, Rose, d’una extrema timidesa i
una fragilitat emocional equiparable a les seves figuretes de vidre. Amanda vol
casar a la seva filla per garantir-li un futur que no veu gens clar i pensa que
l’amic de Tom, Jim O’Connor, pot ser l’elegit.
El dibuix d'aquesta criatura delicadíssima, presa d'una timidesa
malaltissa, és d'una gran subtilesa, començant per la coixesa, que aquí és lleu
(Pou li ha retirat l'ortopèdia habitual), però amb rampells sobtats, com si
estigués a punt de caure en qualsevol moment. Jim O'Connor, company de treball
de Tom i gentleman a ulls d'Amanda, és
Peter Vives, una altra perfecta elecció de repartiment.
La meravellosa escena
dels dos a la catifa, gairebé en penombra, descobrint el que va poder haver
estat i no va ser, té la bellesa, el perfum i la malenconia d'un relat
txekhovià i és, pel meu gust, la rematada perfecta de la peça , un portent
d'interpretació i direcció: no pots treure els ulls d'aquesta parella perquè
tot els abriga (la música, la llum) i tot sembla sonar a la mateixa tonalitat.
El teatre té vies subterrànies i ponts sobtats. Al final d'aquest preciós passatge, quan es trenca la banya de la figureta, i la Laura vol veure-ho com un herald de la seva possible cura ("ara ja és un cavall com els altres"), em va venir a la memòria la lobotomització de la Rose, la dolça germana de Tennessee, a la qual tant adorava ("ella era la millor de tots nosaltres"), l´atroç record el va perseguir tota la vida i tantes vegades va tractar d'exorcitzar. Quan arriba el fosc, en aquest dens silenci que precedeix l'ovació, veig la petita banya amputada girant en un buit sideral fins a aterrar, tants anys després, entre les plantes carnívores del jardí dels Venables a Inesperadament, l'últim estiu: final del pont.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada