Amb
els espectacles de loscorderos un no sap mai molt bé per on agafar-lo perquè
les seves posades en escena escapen sovint a la convenció raonable, com tot
intent de retenir un recés d'aigua a les mans. Queda, però, la humitat
impregnada, el color brillant, l'emoció, l'estímul procaç, l'admiració profunda
i l'interrogant. Sempre l'interrogant. Aquest impacte subtil que ho qüestiona
tot és importantíssim pel que fa al teatre d'investigació perquè el missatge -si
n'hi ha-, ho acaba posant forçosament un mateix.
Els
riscos que es troben David Climent i Pablo Molinero en el camí es manifesten
aviat i sense rubor: el virtuosisme, allò críptic i la pretensió. Triple
desafiament: Superar la temptació de la perfecció tècnica, apartar l'ambició de
ser més llest que ningú, desistir del desig de demostrar que un ha d´alliçonar
els altres. Climent juga amb tot això en un escenari on s'eleva (quan balla de
forma vehement i enfervorint el mecanicisme d'aquest personatge que li toca
interpretar), empetiteix (sota el reguitzell de reflexions de Fernando Pessoa i
Oliverio Girondo) i fins queda sepultat (sota aquest túnel de llibres en els
quals no aconsegueix trobar resposta vàlida a la seva alè vital, recurs ja una
mica recurrent).
A
elhombreVisible, aquest David atordit
d'ell mateix i exclòs del món exterior, acovardit i obsessiu, malaltís, no
defuig la mirada que el jutja. Al contrari, exposa el seu món interior de
solitud infinita i de soliloqui patològic. Aquest refugi de totes les pors,
inventat, no és altre que l'imaginari d'un mateix. En realitat, és aquell
viatge interior al qual sovint renunciem per por de caure en la bogeria i en el
patetisme, mentre anem amagant, sota algunes capes d'aire inútil, la veritat
amarga del que som. I què som? Som petits monstres humans, generalment
inofensius i ridículs, morts de por, que fem el que podem per sobreviure a
nosaltres mateixos i als altres. Però a diferència d'aquest home visible
nosaltres sortim a prendre la llum del sol i ens deixem impregnar per la seva
reconfortant energia; mentre que aquest ser desolador, tan visible a les
fosques i tant lluny del sol, és incapaç de fer-ho. No és un drama pertorbador
l'enfrontament personal contra aquest morbo tan físic i cru? No representa la
història petita d'aquest prostrat endèmic l'esquerda del nostre propi
enteniment?
A
loscorderos batega entre els replecs físics dels seus espectacles intenses
intuïcions, espurnes punyents d'alguna veritat insondable. A mi, això, em
desconcerta profundament, em persegueix. No crec que es pugui demanar més a
nivell de risc teatral, en tot cas sumar la bella factura i la manera intensa
de desvetllar l'espectador cap a un veritable interès. Per això no m'estranya
gens que tinguin ramats d'incondicionals devots. Com empal·lideix el teatre
convencional en comparació.
elhombreVisible s’alimenta d’alguna poció màgica que el manté
viu. L’home visible es diu Valentí i en acabar se’n va sense saludar, malgrat
els aplaudiments. elhombreVisible representa el sense sentit del món quan ja l’absurd
s’ha convertit en quotidià i de res ens serveix ni la lògica ni la raó. A la fi
la metafísica són unes xocolatines. Dada no ho hagués expressat millor. elhombreVisible és un espectacle que
trenca motlles i exigeix una mirada descontaminada de clixés, perquè el més
profund està a la superfície, a la pell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada