Després
de la caiguda del Teló d'Acer el 1989 i la mort de Nicolae Ceausescu, el cinema
romanès va prendre nous rumbs gràcies a Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Corneliu
Porumboiu, Cristian Nemescu, Catalin Mitulescu o Radu Muntean, cineastes que no
només han insuflat aire fresc a una cinematografia, fins a aquest moment, a l'ombra,
després d'haver deixat enrere la nova onada de cinema romanès, sinó que a més
ho han fet mitjançant treballs molt elaborats visualment, amb una oberta mirada
crítica no només al seu passat més recent (el comunisme) sinó també a un
present (democràtic i liberal) que s'obre ple de moltes incògnites i amb una
aposta gens complaent a l'hora d'utilitzar el cinema com a eina per aconseguir
l'anterior.
A
Madre e hijo, de Calin Peter Netzer,
Ós d'Or a la Millor Pel·lícula del Festival de Berlín del 2013, la força rau no
només en la seva ferotge radiografia de la burgesia de la Romania
postcomunista, sinó, sobretot, en el retrat d'una mare egoista, que, en les
seves ànsies de protecció, no fa sinó demostrar el pànic que sent quan sospita
que està perdent el control sobre l'ésser estimat.
Netzer
planteja una situació simple en aparença: un nen d'una família humil és
atropellat quan un conductor que avança a un altre vehicle no pot reaccionar
per l'excés de velocitat. Conduint es
troba Barbu (Bogdan Dumitrache), un jove que s'enfronta a una condemna de presó
si la seva mare Cornelia (excel·lent Luminita Gheorghiu) no ho impedeix gràcies
al fet que pertany a una família molt
benestant, i posseeix els suficients contactes per fer trucades i intentar
alegrement subornar per a que el seu fill no acabi entre reixes. A partir
d'aquest senzill, i per a res original, plantejament, Netzer construeix una pel·lícula
que s'obre en dues direccions. D'una banda, el cineasta s'enfronta a una mare
autoritària, segura de si mateixa, que manipula la família com vol i, si pot, a
tota la resta, enfront d'un fill (i un pare, personatge tangencial en la pel·lícula,
sense identitat, cosa totalment deliberada) sense identitat, fill de certa
opulència, que viu en la inconcreció, de manera erràtica, sense ser capaç de
prendre una decisió per si mateix. Cornelia assumeix que la condemna del seu
fill és també una condemnada per a ella. Durant una conversa entre Cornelia i
Carmen, la parella del seu fill, queda constància d'aquesta postura matriarcal
i autoritària.
És una mare que vol salvar el seu fill i Netzer mostra aquesta
reacció com a natural, però la matisa obrint Madre e hijo cap a aquesta altra direcció
a la qual em referia. Perquè Cornelia, en la seva capacitat, des d'una manca
total de moral respecte als altres, no dubta a comprar testimonis falsos o
utilitzar les seves influències per controlar-ho tot. Així, entre mare i fill
no només s'obre una bretxa entre dues persones que afronten les coses d'una
manera diferent, sinó que s'alcen com a representants de dues generacions
diferents dins d'un país en reconstrucció. Cornelia, amb els seus actes, el que
demostra és com a Romania actual els diners és el salconduit, o pot ser-ho,
encara que amb això es faci més evident la distància entre bretxes socials.
Netzer
juga amb les dues direccions, les enfronta; busca que l'espectador comprengui a
la mare que vol salvar el seu fill costi el que costi, però també mostra
l'altra cara, les formes en què la mare opera i, sobretot, les conseqüències
socials que pot tenir els seus actes. El director pren distància, la qual cosa
no vol dir que no prengui un cert partit, per això opta per un estil més aviat
minimalista en el qual cada enquadrament està treballat a la perfecció,
eliminant qualsevol ornament que pugui corrompre el treball formal. Utilitzant
la càmera en mà, ens apropa als personatges, crea nerviosisme, també certa
sensació objectiva, gairebé documental si es vol.
L'extraordinària
interpretació de Luminita Gheorghiu, acompanyada per un guió de ferro i
l'habitual domini que els cineastes romanesos tenen sobre el temps real de les
seqüències, saturen de matisos l'ambivalència del personatge. L'espectador
viatja del menyspreu que li desperta la seva arrogància, disfressada d'amor
maternal, a la compassió pel menyspreu que tots els que l'envolten senten per
ella. Una mare coratge que només vetlla pels seus interessos emocionals? Sí, i
una societat podrida fins a les celles, que arrossega la fredor classista des
de temps de Ceaucescu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada