La Companyia Arcàdia va debutar fa dos anys a la Sala Flyhard amb La terra oblidada, un text de Llàtzer
Garcia, un dels seus fundadors. Un sec drama rural que apuntava molts dels
conflictes familiars que ara es desenvolupen a La pols en un entorn urbà de classe mitjana en situació precària.
A La terra oblidada el pare es negava a parlar i això provocava
una reunió d'emergència dels tres fills; a La
pols l'obra arrenca amb l'oblit del germà petit d'avisar la gran que han
trucat per dir que el seu pare s'ha mort. Per què el títol de La pols? Pot ser per l'afició a deixar
ben lluents les copes d'atletisme de la germana gran o per l'evidència de la
desaparició del pare.
Garcia retrata prou coincidències entre aquests dos espais. L'una és una
família rural; l'altra es mou per una ciutat mitjana propera a Barcelona. Són
grups familiars diferents, però tenen unes similituds prou reveladores: la
figura paterna té un paper clau en el passat dels tres germans. El que
revoluciona sempre és el fill petit, que si a La terra oblidada construeix novel·les a partir del que recorda, a La pols assegura que no recorda res i li
agrada mentir compulsivament. Tots dos, però, tenen la culpa de sentir rancor
cap al pare, per qui no s'han sentit estimats.
En les dues obres els avis són
les persones que han generat aquesta fredor paterna, per avarícia o per
desídia, respectivament. També coincideixen els perfils de la germana gran –que
han volgut ser les líders de la família però que, en realitat, no tenen un destí
fixat, són inconstants– i dels germans mitjans: a La terra oblidada és la que s'ha cuidat del pare, perquè és l'única
que no ha marxat a Barcelona i continua vivint a prop de la casa dels pares. A La pols, tot i que no apareix en escena,
és el que ha triomfat amb una feina prometedora i una parella estable
(aparentment), i la preferida per una família materna, molt orgullosa dels
èxits socials.
També en les dues
obres hi ha una persona convidada en la trobada dels germans. És la persona que
prova de centrar el debat,la que aporta la racionalitat perquè és lluny de les
rancúnies filials. De fet, és un element que oxigena i que aporta un punt
d'esperança al discurs escènic. A La pols,
aquests tres personatges, però, tenen una ombra que deixen apuntada en l'escena.
Però, des d'aquest reconeixement, seran capaços de construir un quadre final
que redimeix, davant de l'escopinada final de La terra oblidada. Són personatges que insinuen un món molt més
profund que un simple esquema de personatges herois o antiherois. També les
transicions funcionen molt bé a La pols,
gràcies a una aportació molt ben aprofitada: la partitura de The New Raemon és
un element imprescindible per narrar els canvis d'espais i els ambients que es
preparen.
Si La pols és un muntatge que funciona és per tres factors
inqüestionables: primer de tot, un text ben travat que creix mica en mica,
deixant espai a l’espectador i als propis personatges; en segon lloc, una
direcció acurada i molt precisa, que llisca amb total suavitat de la rialla
gelada al plor contingut; i per acabar, i sense cap mena de dubte, una
interpretació que ens deixa clavats a la butaca. Guillem Motos broda un paper
que sembla escrit a la seva mida, un freak mentider patològic però
incomprensiblement irresistible, que aconsegueix que l’odiem en una escena per
estimar-lo a la següent; Marta Aran és una Alba tendra i sensible, que sap
mostrar el que li passa per dins sense resultar massa evident (amb el seu gran
moment quan revela un secret inconfessable); i finalment, a Laura López li toca
defensar el paper més difícil, el de la germana que a l’inici de l’obra sembla
que sigui simplement histèrica, però que al final ens acaba regalant un monòleg
senzillament memorable. La pols és un
espectacle que commou i que arriba al públic per tres raons ben senzilles:
perquè està ben escrit, ben muntat i molt ben interpretat. Una llicó de
teatre!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada