“No
existeix bogeria més gran que la de viure en la contínua mentida ".
Probablement són aquestes paraules les que defineixen millor aquesta obra. Unes
paraules dites pel seu autor i director, Nelson Valente, que ha portat aquesta
magnífica obra des de Buenos Aires a Barcelona de nou, aquesta vegada al Teatre
Romea, després d'haver estat l'estiu passat a La Villarroel amb un èxit rotund
(i molt merescut).
La
primera escena és antològica: la resignada mestressa de casa planxant-li la
camisa al senyor, i aquest entorpint-li la feina amb el diari ben estès sobre
la taula. Ella preocupada per la salut de la sogra i ell ni cas que el "mate" no
està prou calent per culpa de la bona dona. El director Nelson
Valente ens regala un altre magnífic exemple d'aquest teatre argentí
naturalista i proper que furga en les misèries humanes des de la comicitat i
l'excel·lència interpretativa.
El loco y la camisa és un espectacle que mostra la convivència
entre quatre membres d'una família argentina i també la seva actitud davant
l'arribada del promés de la seva filla a casa. Davant d´això, els pares i ella
intenten amagar al germà, perquè la bogeria l'empeny a dir sempre la veritat.
Aquí el boig del títol acaba resultant el més lúcid de tots. L'únic que, sense
barreres repressives que el detinguin, deixa anar les veritats tal qual, mentre
la resta de la família roman encegada entre mentides i frustracions.
Cal evitar
que el boig del seu germà aparegui per allà i li amargui la vetllada i el
pretès casori que la traurà de la precarietat. Cada personatge assumeix un
paper concret en la història, i al llarg de la representació anem veient la
realitat de tota la família, dels conflictes interns, tractats de tal manera
que fa que l'espectador se senti com si estiguessis dins de la casa, vivint la
història amb aquesta família.
Algunes
situacions que es provoquen en la funció són a vegades molt violentes i són
portades a l'extrem però, d'aquesta mateixa forma i com a contrapunt, també ens
trobem amb altres que s'estiren fins a un punt que frega el surrealisme, un
surrealisme que resulta fins còmic però que té un rerefons i una
intencionalitat de fer reflexionar. Reflexionar sobre la convivència familiar,
la veritat, la violència ... Sobre la realitat d'una família, el com s'intenta
amagar aquella part de les nostres vides que no agrada mostrar davant d´algú
aliè a casa com pot ser la teva parella.
Temes inquietants, com el desgast de la convivència en una llar
amb massa coses que amagar i, sobretot, la lúcida i descarnada mirada del boig,
figura tradicional d’aquell que diu les veritats sense embuts ni disfresses,
cosa que sempre provoca incomoditat. El silenci dels “assenyats” (que encobreix
una tensió i una violència extremes) versus la paraula lúcida del boig que posa
tothom en evidència. Difícil entrellat que els intèrprets fan volar amb una
fluïdesa i una màgia poc comunes.
Es tracta d’un treball inspirat i rotund, amb
una autenticitat interpretativa per caure d’esquena, perquè a més saben
salpebrar l’amargor dels fets amb una comicitat irresistible, que no deixa de
provocar cert nerviosisme en reconèixer tantes actituds i situacions properes.
Una
gran història que cobra una total versemblança gràcies a la brillant
interpretació de l'elenc format per Gabriel Beck -esplèndid en la seva bogeria,
imprescindible destacar la seva gran actuació-, Lide Uranga, Carlos Roses,
Soledad Baptista i José Pablo Suárez, i la magnífica direcció de Valente . Dos
elements que han d'estar molt ben tractats representar amb tanta mestria una
trama tan complexa com aquesta.
Un
muntatge magnífic que demostra l'excel·lent salut d'una escena argentina que
captiva les platees amb quatre trastos, un gran guió i, per descomptat, uns
actors excel·lent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada