D'una experiència amorosa frustrant i personal, el
fill d'Alexandre Dumas —una etiqueta inseparable de la marca universal del
pare— va trencar barreres a mitjan segle XIX esquitxant contra la seva pròpia societat
un realisme que, ben mirat, cent cinquanta anys després encara cueja.
De La Dama de
les Camèlies s'han fet diverses versions cinematogràfiques —una de clàssica
és la de Greta Garbo, el 1936, dirigida per George Cukor— i teatralment aquí es
qualifica com a històrica la que va protagonitzar Margarida Xirgu, al Teatre
Principal el 1911, a banda d'una incursió menys coneguda, el 1929, de l'actriu
Maria Vila al Teatre Romea. I poca cosa més, des d'aleshores ençà, excepció
feta, esclar, de l'òpera La Traviata,
de Giuseppe Verdi, basada en el mite de les camèlies.
El públic a banda i banda de l´escenari. Situada
en un temps intemporal i estructurada en quatre escenes que corresponen a les
quatre estacions (primavera-estiu-tardor-hivern, seguint els estats d´ànim de
la protagonista), el muntatge busca en la sobrietat seguir el drama interior de
la protagonista. Nausicaa
Bonnin, treballa el personatge des de la interioritat, combinada amb un acurat
treball corporal i una perfecta matisació del text. Un treball molt
intens que aconsegueix transmetre´t plenament el drama viscut per la
protagonista. Al seu costat destaquen Montse Guallar, que interpreta amb
mestria a la frívola i interessada amiga Prudence,
i els veterans Joan Anguera, Duval
pare, i Pep Jové, sempre efectius. El jove
dubitatiu, noble però immadur Armand està també molt ben interpretat per Albert Prat. De la resta de l´elenc destaquem especialment a Laia
de Mendoza, que interpreta la seva criada Nanine, l´única persona que li és
fidel, i a Joan Sureda, l´amic d´Armand.
Si primer —exultant
vestit vermell de sang—, Nausicaa Bonnín representa una Marguerite Gautier
imponent, amb una alegria de façana molt singular i personal, a poc a poc va
caient, des de la seva caricatura de prostituta de luxe de l'època, en el
declivi dels deutes, la trampa de l'amor de debò, la realitat de les
convencions socials, el sacrifici de renunciar al jove Armand Duval per
mantenir la seva llibertat com a dona, però també per no esmicolar la família
Duval després de la visita i el xantatge que li fa el pare del noi, per acabar
finalment, tocada des dels inicis per la malaltia de la tuberculosi —el càncer
de l'època—, en una decrepitud física, lúcida quan s'acosta al final —bata
d'anar per casa negra—, en un monòleg que tanca l'obra on l'actriu cal que
dosifiqui i domini la força dramàtica com si el drama no existís.
Hi
ha una sòlida raó per anar a La Seca i veure l'adaptació teatral que Hermann
Bonnín ha dirigit de La dama de les Camèlies:
gaudir de prop de la gran interpretació de Nausicaa Bonnín. El director ha
apostat-i encertat-amb una posada en escena radicalment nua, només recolzada en
una excel·lent il·luminació de Josep Maria Civit. No hi ha res, excepte el
treball actoral de la companyia, moguts per una invisible coreografia. Entre
tots destaca, Nausicaa Bonnín en un viatge cap a l'interior del personatge que
culmina amb un final espectacular per la intimitat que crea entre ella, el
personatge i l'espectador, lliurat al seu tràgic i solitari desenllaç. Una mort
seca, sense ornaments, com tot el muntatge, que per si sol justifica
l'extravagància d'haver rescatat una novel·la romàntica de Alexandre Dumas
fill.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada