En el Nou Cinema
Romanès sempre hi ha llenya per a tots. I aquesta és una de les seves grans
virtuts: l'absència de maniqueisme, la sempiterna presència d'una zona grisa
que revela que tots estem condemnats, que darrere d'una aparent diatriba
contra, per exemple, la religió ancorada en el passat i contra la seva falsa
tolerància , s'amaga un cop contra la burocràcia de l'aparent modernitat,
contra la falta de sentit comú d'uns i altres, contra la incompetència general
a l'hora de resoldre els cops que ens va regalant l'existència. Más allá de
las colinas (Dupa dealuri) primer llargmetratge de Cristian Mungiu
en cinc anys, després que la
Palma d'Or a Cannes a la immensa Cuatro meses, tres
semanas, dos días constituís la recompensa definitiva per a tota una generació
de cineastes romanesos, en la qual habiten autors tan interessants com Corneliu
Porumboiu i Radu Muntean, regira estómacs al ritme d'un metrònom de
consciències. Aquesta pel·lícula ha estat la guanyadora de dos premis en
l'últim Festival de Cannes (millor guió i un guardó per a les seves dues
protagonistes femenines).
Ambientada gairebé exclusivament en un estricte convent ortodox en què l'edat mitjana s'ha quedat a viure en ple segle XXI, la pel·lícula segueix els postulats dramàtics de l'obra cimera de Mungiu, encara que a través d'una armadura formal encara més austera.
El realitzador ens trasllada a un monestir situat en un turó en el qual conviuen diverses monges amb el seu pastor, realitzant tasques quotidianes en una comunitat en la qual cada peça és necessària per al funcionament del grup. L'arribada d'una amiga (Alina) de l'orfenat de la nostra protagonista (Voichita) introdueix un element estrany i anàrquic dins d'aquest nucli, dinamitant aquesta utopia basada en les creences religioses. Alina vol que la seva amiga se'n vagi amb ella a Alemanya, on té un treball pactat en un vaixell, mentre que Voichita haurà de lidiar amb el seu amor cap a Jesús i entendre si el seu camí ha de seguir aquest camí.
Amb un ritme pausat i una fotografia aspra, en tons cromàtics apagats, descobrim com es viu en aquesta comunitat i com aquesta s'esfondra amb la irrupció de l'element exterior, servint-se d'idees de guió (com el lliurament d'una espelma elèctrica que no pot ser usada, en no disposar d'aquesta al recinte) o de composició (plans molt tancats on els personatges omplen l'enquadrament de forma molt pictòrica) alhora que introdueix un element sobrenatural molt subtil que remet al clàssic de Jerzy Kawalerowicz Madre Juana de los Àngeles (1961).
Ambientada gairebé exclusivament en un estricte convent ortodox en què l'edat mitjana s'ha quedat a viure en ple segle XXI, la pel·lícula segueix els postulats dramàtics de l'obra cimera de Mungiu, encara que a través d'una armadura formal encara més austera.
El realitzador ens trasllada a un monestir situat en un turó en el qual conviuen diverses monges amb el seu pastor, realitzant tasques quotidianes en una comunitat en la qual cada peça és necessària per al funcionament del grup. L'arribada d'una amiga (Alina) de l'orfenat de la nostra protagonista (Voichita) introdueix un element estrany i anàrquic dins d'aquest nucli, dinamitant aquesta utopia basada en les creences religioses. Alina vol que la seva amiga se'n vagi amb ella a Alemanya, on té un treball pactat en un vaixell, mentre que Voichita haurà de lidiar amb el seu amor cap a Jesús i entendre si el seu camí ha de seguir aquest camí.
Amb un ritme pausat i una fotografia aspra, en tons cromàtics apagats, descobrim com es viu en aquesta comunitat i com aquesta s'esfondra amb la irrupció de l'element exterior, servint-se d'idees de guió (com el lliurament d'una espelma elèctrica que no pot ser usada, en no disposar d'aquesta al recinte) o de composició (plans molt tancats on els personatges omplen l'enquadrament de forma molt pictòrica) alhora que introdueix un element sobrenatural molt subtil que remet al clàssic de Jerzy Kawalerowicz Madre Juana de los Àngeles (1961).
Voichita amb les monges al convent |
De nou, el director romanès segueix el pelegrinatge emocional de les
seves criatures com l'entomòleg que estudia a les seves bestioles amb lupa,
mostrant les seves virtuts i defectes sense cap mena de judici directe, mentre
és l'espectador qui ha de decidir sobre cada situació. Però a diferència de Cuatro
meses.... aquesta vegada la càmera roman més relaxada, sense aquestes
anades i vingudes al clatell dels seus protagonistes, ara dominen els plans
fixos, quadres de histrionisme en plena congregació de voluntats dements que
poden durar diversos minuts, fent extensible el concepte temps real fins a
fregar, però no superar, el límit del que és suportable. Per descomptat, no
estem davant d'una pel·lícula apta per a tots, però la seva metodologia
aconsegueix la precisió absoluta en la seva última part, quan també som
nosaltres els que habitem ja aquest recòndit lloc de la contemporaneïtat que,
paradoxalment, sembla allunyat de la mà de Déu quan els seus habitants busquen
just el contrari. On és doncs el paradís? En la constant recerca de
l'espiritualitat a través de la pregària, l'ascetisme i del rebuig dels nous
temps? O en un treball escombraria per temps escombraria a un país del Primer
món que tracta als del Segon com escombraries?
El recorregut de Mungiu fins a la crucifixió, i no estem davant d'una metàfora, sinó davant de quelcom literal, és un via crucis on el polític i el social tenen tanta influència com el religiós, on la nova Europa es dóna de cara amb dècades de repressió en l'era Ceausescu, on, com ens diu el portentós últim pla abans del brusc fos a negre de la pel·lícula, per molt que tinguem un eixugaparabrises, el fang sempre ens arribarà quan menys ho esperem. I ens embrutarà la cara, la consciència i fins l'ànima.
El recorregut de Mungiu fins a la crucifixió, i no estem davant d'una metàfora, sinó davant de quelcom literal, és un via crucis on el polític i el social tenen tanta influència com el religiós, on la nova Europa es dóna de cara amb dècades de repressió en l'era Ceausescu, on, com ens diu el portentós últim pla abans del brusc fos a negre de la pel·lícula, per molt que tinguem un eixugaparabrises, el fang sempre ens arribarà quan menys ho esperem. I ens embrutarà la cara, la consciència i fins l'ànima.
Voichita i Alina |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada