Ball de titelles és un clar exemple dels anhels de Vinyes com
autor. Subtitulada “titellada amb tres actes” ens entronca amb el gènere de la
farsa, mentre que la natural presència d’un ésser extraordinari el lliga al
surrealisme i la imaginació sense limitacions germen del realisme màgic. En
aquesta posada en escena Simó evoca l’expressionisme i l’aire de cabaret,
sobretot amb el vestuari i el maquillatge i amb la música de Joan Alavedra, un
dels seus còmplices professionals més habituals. El director també inclou
l’aire del circ amb la presència de dos altres éssers alats que sobrevolen
l’espectador des del trapezi, encertat recurs excepte perquè les seves
rèpliques són gravades. Simó, però, no obvia el costumisme interpretatiu fet
que, d’una banda l’apropa més a l’època de l’obra, però de l’altra li resta
força des d’una perspectiva de l’espectador actual, avesat ja a altres
aproximacions.
L’espai on es
desenvolupa la peça és un bordell que esdevé a petita escala un retrat de la
societat republicana d’un poblet d’alta muntanya. Un espai plural on totes les
sensibilitats polítiques (dreta conservadora, republicanisme radical,
anarquisme) hi són representades, però no democràtic del tot perquè les
influències de les forces vives més tradicionals, sobretot l’església queden
sobradament demostrades. Vinyes aprofita per fer una crítica social ja que en
aquesta república independent del bordell es reprodueix l’escala de classes de
l’exterior.
La madame, les meuques i els clients |
L’única diferència
és que aquí l’ama i senyora, la
Madame , s’alça per sobre convertint-se en veritable poder
fàctic, confident i mare, mà executora de la solució a la situació. Perquè què
s’ha de fer amb aquest estrany àngel? Remei, la madame, el seduirà i li oferirà
amor i la criatura acceptarà, perdent així la seva essència extraordinària, el
primer pas per a transformar-se en home, fins al moment definitiu quan ella
mateixa li talla les ales, magnífica metàfora de l’autor sobre la pèrdua de la
innocència i la influència de l’entorn sobre l’individu per tal de no deixar-lo
créixer lliurement amb les seves idees.
Pel camí es planteja
el debat on tothom vol escombrar cap a la seva posició evidentment: el polític
de dretes i el radical, el capellà, el notari o l’alcalde. Fins i tot les
senyores decents fan una visita al local per parlar amb Remei. Escena totalment
vodevilesca de portes que s’obren i es tanquen donant refugi als diferents
senyors fins que es trobaran tots i s’arribarà a la solució definitiva. L’obra
també ens mostra la fascinació del moment per la ciència i el progrés amb la
presència dels científics per examinar la criatura i evidentment els mitjans de
comunicació massius amb la ràdio com a canal d’informació consolidat durant els
anys de la República
i la presència del reporter a la recerca de l’espectacularitat de la
informació.
Recuperar l’obra de
Ramon Vinyes és una responsabilitat del TNC i una necessitat per reforçar la
nostra cultura. La vida de Vinyes i la seva concepció del món són prou
interessants per posar-lo a la llum dels ulls dels catalans d’avui. Una altra
cosa és que la seva obra dramàtica hagi resistit el pas del temps i que la seva
mirada sobre la societat sigui avui dia interessant.
L´àngel (Nao Albert) i la madame (Mercè Pons) |
Un àngel caigut del
cel en un bordell la nit de Nadal no deixa de ser un esdeveniment prou insòlit
perquè els clients (tots ells il·lustres representants de les forces vives del
país) i meuques es comencin a preguntar com encaixa aquest àngel de Déu en el
seu status quo. I com que Ramon Vinyes era poc amic de l’status quo oficial, no
és estrany que aprofiti la seva farsa per desemmascarar la hipocresia dels seus
representats, utilitzant com a instrument un text que, de ben segur, quan va
ser escrit resultava molt transgressor. Però que, per continuar resultant-ho
ara, potser necessitaria una visió més agosarada, més obertament gamberra, més
descaradament lúdica que la que ens ofereix l’espectacle signat per Ramon Simó.
Un espectacle en què fins i tot la fúnebre escenografia de Quim Roy, malgrat la
seva gran qualitat, peca d’excessivament metafòrica. Simó, molt conscient tota
l’estona del contingut que vol transmetre Ball de titelles, també posa
tota l’estona traves al divertiment. I així, el que passa en realitat és que
les limitacions del text i el seu eficaç però una mica obvi simbolisme és fan
massa visibles. Al bon muntatge de Simó, farcit de notables intèrprets
(començant per la poderosa Remei d’una Mercè Pons que sap jugar a fons amb
totes les ambigüitats de la seva madame i la puta endolada de Daniela Feixas) i
d’elements de qualitat, li manca rauxa. I, potser acotat en excés per l’entorn
mortuori de l’escenografia, li manca també una mica de ritme vital.
Tot i les bones
intencions, Ramon Simó no se’n surt. La funció no aconsegueix prou comicitat
per arrossegar-nos i la sàtira dels poders i els interessos del partits
polítics, resultaria a ben segur molt punyent a la seva època, però no aquestes
alçades.
Les forces vives al bordell |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada