La Sala
Atrium ha reposat Confidències a Al.là
després del seu èxit al començament de l´actual temporada. Un text de
gran cruesa, duríssim, que reflexa de forma tan lúcida com brutal una realitat
coneguda i esfereïdora. Dos actrius (Mireia Trias i Judit Farrés) realitzant un
impressionant i esgotador treball orgànic, corporal, vocal i vivencial. Un
espectacle que es un cop de puny directe a l’estomac i que et deixa tocat. No
hi ha cap ficció en el que s’exposa, si no una crua realitat que es repeteix
una i altre vegada afectant a mil.lers i mil.lers de dones. Un tracte vexatiu envers
la dona, senzillament inhumà, hipòcritament realitzat una i una altre vegada a
l´empar i amb el nom de l´Al.là.
L’escriptora d’origen magribí Saphie
Azzedine, autora de la novel·la Confidències a Al.là en què es basa el
muntatge, descriu les misèries d’una estructura patriarcal recolzada sobre
una religió intransigent, però no cal viatjar al Magrib o a regions més remotes
per visualitzar i comprendre la situació que descriu: la pastora berber que es
prostitueix per fugir d’un entorn pobre i ignorant podria ser una adolescent
d’un barri profundament degradat del Primer Món . És cert que el fet que Jbara,
la protagonista, sigui de confessió musulmana i s’atreveixi a dinamitar els
tabús de l’ islam, afegeix un plus d’actualitat al relat –i d’interès entre el
públic occidental–, però el seu discurs és universal. I l’aposta dramatúrgica i
escènica de Magda Puyo per a Confidències a Al·là aconsegueix
potenciar-lo.
La protagonista de l’obra es una
noia magrebí, Jbara, a la que seguim en la seva trajectòria vital, des de la infància
fins l’etapa adulta. Viu perduda a les muntanyes amb uns pares
neutralitzats per la religió (el pare) i per la tradicional submissió (la
mare). Es veu obligada a tenir relacions sexuals des de ben petita amb el
pastor veí (gairebé com un joc, a canvi d´un iogurt de magrana), forçada sense
opció a la prostitució quan es queda embarassada, va buscant la llibertat a la ciutat i objecte
sexual a un prostíbul de luxe al servei dels emirs capritxosos i cruels
(l´escena de l´habitació plena de bitllets tirats al terra que poden ser seus
si els agafa seient-se al damunt i apretant els glutis, operació gairebé impossible, contemplada en off amb un agut
riure creixent per part de l´emir-client de torn, et posa el cor en un puny).
Les dues
actrius –sí, dues, perquè el de Puyo és un monòleg a dues veus, un altre dels
encerts del muntatge– vesteixen un conjunt que podria portar qualsevol jove
occidental, samarreta de tirants (amb sostenidors vermells per sota) i faldilla
curta texana, l’una, i brusa i minifaldilla de colors terrosos, l’altra; pel
que fa als progressos socials-econòmics-sexuals de Jbara, es representen per
mitjà d’unes sabates de tacó alt i per una col·lecció de tangues que igual figuren
ser bijuteria com vestits de lluentons. I en l’escena que simbolitza que la
jove ha tocat fons en el seu camí per obtenir riquesa i benestar, Jbara es treu
el tanga més ostentós, el de perles, i es queda nua de cintura en avall: un
recurs de direcció que pot incomodar l’espectador, sobretot, perquè fa
manifesta la baixesa d’un poderós que es diverteix humiliant els seus
inferiors, i la d’un servidor disposat
a perdre la seva dignitat a canvi de riquesa. No és la nuesa la que pertorba,
sinó la maldat moral.
L’opció de
desdoblar el personatge en dues actrius permet jugar amb l’espai o amb el so
–una d’elles controla la taula de so i arrenca a cantar mentre l’altra
interpreta determinades escenes–, i el disseny d’il·luminació de Maria
Domènech, amb domini de la llum vermella, dóna el to just que reclama una
història de corrupció moral: cridanera, agressiva i vulgar. Magda Puyo fa
un dels seus millors treballs, tant pel que fa a la versió com a la direcció dins d´una escenografia asèptica i
dominada pel color vermell intens de Ramón
Simó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada