Fa
tres anys el National Theatre va traslladar a escena un best-seller de la
novel·la juvenil no només al Regne Unit, sinó arreu del món. El curiós incident del gos a mitjanit ha
esdevingut el darrer gran èxit de l’etapa daurada de Nicholas Hytner al
capdavant de la institució (precedit per títols com Els nois d’història o War
Horse) i actualment encara està en cartell al West End sense data de
sortida. Julio Manrique feia temps que tenia el projecte d’escenificar la seva
pròpia versió de l’adaptació teatral amb el seu equip habitual i finalment ha
estat al Teatre Lliure on hem pogut gaudir del que ja és un dels èxits de la
temporada.
No
sé si és una bona o dolenta l’adaptació de la novel·la perquè no l'he llegit,
així que deixo per als fans aquest judici. No em va cridar l'atenció en el seu
moment i, ara amb l'adaptació teatral vaig preferir deixar-la per després, per
no veure’m condicionat. Totes les
entrades exhaurides, fins per a la prorroga, ja ens anuncia que estem davant
d'un fenomen, del qual ben segur tindrem notícies la temporada que ve, i del
que potser hauria d'estar mesos a la cartellera, com passaria en altres ciutats
europees. Però de moment, uns afortunats hem pogut gaudir del muntatge. Des de
fa algun temps ja, hi ha un nom que ressona i aquest és Pol López. El curiós incident del gos a mitjanit no hagués estat possible
sense ell. No veig cap actor més interpretant a Christopher. Sens dubte és la
seva millor interpretació fins a la data per la quantitat de matisos que
requereix el personatge i per la naturalitat de la interpretació d'aquest nen
de 15 anys amb algunes característiques de la síndrome d'Asperger.
Christopher desprèn tendresa, una característica
que en major o menys mesura impregna a l'obra. Durant la qual, en certa
moments, veiem com es tenyeix de violència i com és gestionada abans de tornar
a la situació de calma. En el muntatge domina la imaginació simbòlica, un
cervell difícil de controlar, el del Christopher, que va més enllà del que tots
pensen. I tot i que el pes de la història recau en Pol López, està envoltat
d'uns secundaris de luxe.
Si
una adaptació de la literatura al teatre sempre comporta riscos, en aquest cas,
la versió original anglesa ja els supera combinant una veu narradora que
recorda l'origen del text i centrant tota l'acció en el personatge principal,
el jove Christopher, al voltant del qual circulen alguns dels personatges
secundaris de la novel·la —o no tan secundaris, esclar— que formen part del seu
món: el pare (Ivan Benet), la mare (Cristina Genebat), la gent del veïnat
(Mireia Aixalà, Carme Fortuny...), els policies (Norbert Martínez, Xavier
Ricart), el reverend de l'escola (Norbert Martínez), els viatgers del tren, el
personal de l'estació, el professorat, l'amic de la mare...
Potser la
interpretació que més sorprèn és la de Cristina Genebat com Judy, la mare de
Christopher, principalment en els seus moments tendres i de gran càrrega
emotiva quan llegeix les seves pròpies cartes. Lluc Castells signa una
escenografia màgica, d'aquestes que en entrar a la sala ets incapaç de imaginar
tot el que donarà de si .La mort del gos Wellington amb una forca, al jardí del
veïnat on viu en Christopher —l'escultura de la bèstia presideix l'escena ja
abans de començar— desencadena en el noi l'obsessió per descobrir qui l'ha
matat i per què.
Una investigació detectivesca —picada d'ullet a Sherlock
Holmes— que porta Christopher a esbrinar la veritat de la relació amb els seus
pares, desemmascarar les mentides de casa i donar sortida a un viatge iniciàtic
que només ha d'aconseguir traspassar fins a Londres en tren perquè ell mateix
es convenci que, malgrat ser com és, ho pot fer tot... tot, tal com pregona amb
satisfacció en una frase que tanca l'obra, tot i que un es permet de recomanar
als espectadors que no se'n vagin de seguida després dels aplaudiments finals i
no es perdin l'epíleg —amb caràcter d'espontani— que el mateix actor Pol López
els regalarà com si fos el bis d'un concert.
Sigui com sigui, és un dels millors
espectacle que he vist en les últimes temporades. D'aquests per al record, que
se't queden dins durant molt de temps. Llàstima que el ritme de la cartellera
et faci passar tan ràpid al següent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada