Teníem
les estrelles, sempre les vam tenir. Però era tot tan bonic, tan aterridor, tan
fascinant i incomprensible que vam haver de construir models a escala per
explicar-nos la immensitat. Llavors evoquem els mites, els relats, la poesia. I
a mesura que la nostra recerca de transcendència es va anar unint al nostre
progrés intel·lectual, combinem aquestes tres instàncies en una sola: la
ciència-ficció. Christopher Nolan no oblida que, abans de l´escapisme, el
gènere va ser un instrument d'exploració i introspecció; un intent més de
buscar respostes en el cel, però conscient que la clau sempre va estar en el
nostre interior. Previsible (però desconcertant) per a alguns, imprevisible i
també desconcertant per als qui reconeixen que és un dels cineastes més
creatius dels últims temps, incloent-hi les seves incursions en la sèrie de Batman, el londinenc Christopher Nolan
persisteix amb Interstellar en la
seva condició de visionari.
Era un vell projecte de Steven Spielberg que ell ha
convertit en realitat després de batallar durant gairebé sis anys, amb el seu
germà, un guió ple de dificultats sortejades amb l'habilitat que caracteritza
l'autor d'una cult movie com Memento (2000),
i sense oblidar Origen (2010). Interstellar s'obre amb un model de la
nau Apollo sobre una prestatgeria plena de llibres polsosos. Hem oblidat les
llegendes, la ficció, però també la ciència. Hem abandonat la NASA i ens hem
deixat seduir per la start-up. Estem tan obsessionats mirant-nos als basals de fang que hem oblidat que, de vegades, les
estrelles es reflecteixen en ells. Però aquesta immersió en dos universos
paral·lels, espai i temps, és fascinant per les seves brillants imatges i les
reflexions subjacents en elles. Com el mateix cineasta reconeix, tot procedeix
de les teories del astrofísic Kip Thorne, a qui fins i tot li va oferir
participar com a actor en un paper, el de mestre de la ciència, finalment
interpretat per l'admirable Michael Caine, actor fetitxe de Christopher Nolan.
La
pel·lícula ens porta a un futur proper. El protagonista és un antic membre de
la NASA, vidu i amb dos fills, que ara és granger. En un planeta sota el canvi
climàtic provocat pel mateix humà i sacsejat per terribles núvols de sorra,
l'únic aliment encara cultivable és el blat de moro. Per això decideix pilotar
una nau espacial que navegui a través del temps i l'espai, a la recerca d'un
altre planeta habitable. "La por a morir no es pot programar", afirma
un dels personatges. És una cosa present en aquest viatge còsmic cap a un futur
que ens anticipa els efectes de les alarmes climàtiques del present . Nolan
sembla un prosista entestat a trobar l'ànima a través de les matemàtiques, a
apuntar fórmules precises per descriure la mecànica (quàntica) del cor. Aquesta
és una història íntima sobre un pare i una filla.
Si bé Nolan és tant un
fabulós creador d'imatges que voregen l'impossible com un bàrbar constructor de
situacions límit de gran espectacularitat, també és cert que és en el terreny
dramàtic on sol tirar més per la via del traç simple -per exemple, el més feble
de la meravellosa Origen (2010) eren els
traços gruixuts que definien la relació
del protagonista amb la seva esposa morta. Una dicotomia complexa que fa que,
per moments, Interstellar apunta més
cap a Contact (1997) que a 2001: Una odissea de l'espai (1968),
però de la refrega surt indemne, més que per la contenció melodramàtica de la
història, per la seva gran elaboració. I és que Interstellar és una pel·lícula per viure, més que per veure. Un
delit audiovisual que supera Avatar
(2009) i l'última trilogia dels Star Wars
(1999-2005) en la seva arquitectura antropo-galàctica.
També és una
colossal paràbola sobre la nostra relació amb l'infinit, l'obra més ambiciosa
d'un director que mai s'ha caracteritzat per la seva modèstia. Hi ha alguna cosa
simfònica en els seus espais sonors, alguna cosa temerària en la seva
obstinació per conjugar la física teòrica de Kip Thorne amb el monòleg d'Anne
Hathaway sobre l'amor com a constant espaciotemporal, alguna cosa heroica en el
salt mortal del seu tercer acte. Interstellar
opera a una escala monumental, però el nucli del seu missatge s'exposa amb
sentida ingenuïtat des d'aquesta imatge d'obertura: no hem d'oblidar mai que
l'únic privilegi que se'ns va concedir en aquesta roca va ser la possibilitat
de mirar les estrelles. Perquè és allà d'on venim, i allà és on tornarem.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada