La
companyia catalana Dei Furbi té al darrere una dilatada trajectòria de 12 anys
que s'allarga encara més en el temps si jutgem l'experiència de la seva
directora, Gemma Beltran, hereva d'algunes de les influències de teatre de gest
més importants de la història moderna de l'escena del país, com els
ensenyaments del mestre de pantomima polonès i professor de l'Institut del
Teatre de Barcelona Pawel Rouba. Entre els seus espectacles anteriors cal
destacar Asufre (2009/10/11), Homes de Shakespeare (2008), L'illa dels esclaus de Marivaux (2006/07).
Després de l'èxit obtingut als Max amb La
Flauta Màgica, que els ha donat “visibilitat” en el panorama del teatre
espanyol, els revoltosos Dei Furbi estrenen el seu nou espectacle: Trilogia Mozart.
Dei
Furbi s'enfronta ara a La Seca-Espai Brossa a la trilogia creada conjuntament
per Mozart i el seu llibretista Da Ponte. De la mà de la seva directora, Gemma
Beltran, la companyia aconsegueix edificar un espectacle que, en poc més d'una
hora, fusiona Les noces de Fígaro, Don Giovanni i Così fan tutte. Una síntesi
arriscada però resolta amb desbordant imaginació i un gran sentit líric, lúdic
i visual posat al servei de la crítica a l'abús dels privilegis de
l'aristocràcia, la submissió de la dona i la fragilitat de la condició humana
que bateguen en el rerefons d'aquestes obres. Beltran va a l'essència del
contingut de les peces i amb una hàbil relectura dramatúrgica aconsegueix
entrellaçar-les per construir un espectacle que acaba captivant l'espectador.
Per aconseguir el seu propòsit barreja teatre, dansa, cant a cappella, mim i
l'esperit carnavalesc de la Commedia dell'arte. Amb aquests elements i un
compenetrat equip d'intèrprets no només construeix un espectacle pletòric
d'humor sinó que aconsegueix traslladar la cara amagada de la tragicomèdia
mozartiana.
La clau d’aquest espectacle rau en la
possibilitat de transcendir els arguments individuals de cada òpera per generar-ne
un de nou que els unifica, tot donant sentit així a aquesta “trilogia Mozart”
que és, de fet, una trilogia sobre el “llibertí”. Així, un pot anar descobrint
a través de l’obra com, en clau d’humor i fins i tot de sàtira, els tòpics del
llibertinatge més propi del segle XVIII són atacats per diversos flancs, fins a
desmuntar el mite del llibertí, del Don Joan, Casanova o Da Ponte de torn, que
descobreix com la seva virilitat és directament proporcional a la seva
intel·ligència. I en aquesta línia argumental única, un pot veure-hi tres
perfils del llibertí: el Don Alfonso de Così fan tutte –que ja en la seva
decrepitud i en absència de l’exercici del llibertinatge gaudeix provocant
enganys de faldilles entre els joves beneits–, el comte d’Almaviva de Le nozze
di Figaro –un aristòcrata que ha perdut el “dret de cuixa” que la seva noblesa
li concedia temps enrere i fracassa en l’intent d’aprofitar-se del seu estatus,
essent burlat per tothom, fins i tot per la seva esposa– i, finalment, el Don Giovanni,
prototipus exultant d’aquest mite del llibertinatge, que acaba transgredint les
normes morals fins al punt de sucumbir-hi amb la seva vida.
Davant aquesta
lectura interessant, la proposta de Gemma Beltran demana dels actors/cantants
un tour de force d’agilitats físiques per tal d’omplir un espai escènic només
ocupat per una faldilla/gàbia/cambra/amagatall gegant, altrament molt
polivalent. Musicalment, les exigències no són menors, si bé el tractament
musical de les òperes queda reduït a la seva mínima essència, sobretot en el
cas de Le nozze di Figaro. D’altra banda, una elecció en cap cas aleatòria,
perquè un cop més es demostra que la proposta és més teatral que no pas musical.
Robert González, Queralt Albinyana, Anna Herebia, David Marcé i Albert Mora,
que s'alterna amb Marc Pujol, donen resposta a les exigències d'una producció
que els obliga a un gran desplegament actoral i en el cant on, sense grans
ostentacions líriques però amb acceptable afinació, compleixen de sobres. No us
ho perdeu. Fins a la l´11 de gener a La Seca- Espai Brossa!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada