Des d'Alemanya —lloc de residència
de l'autor Igor Bauersima (Praga, 1964), tot i que és va educar a Suïssa i és
d'origen txec—, fins a Noruega, hi ha un bon tros. Però allà dalt, terra
nòrdica i gèlida pròpia d'Strindbergs, Ibsens i Bergmans, àvids de drames i
conflictes emocionals, també hi ha penya-segats que semblen fets a posta perquè
adolescents disposats a no lluitar pel seu futur s'hi acabin suïcidant. L'obra
de l'autor, arquitecte de professió però amb una flaca pel teatre i el cinema,
escrita fa més de deu anys —potser en un moment d'incertesa pel canvi de
segle—, traduïda a més de vint llengües i representada en més de quaranta
països, és d'aquelles que no tenen fronteres perquè estan bastides sobre una
corda fluixa que tensa els sentiments i furga en el subconscient traïdor de
qualsevol ésser humà, sigui d'on sigui. El mite dels escarpats noruecs no és
sinó un recurs per situar en un paratge desolat la desolació dels dos
personatges de 'Norway.Today'.
La Julie i l’August, els protagonistes
adolescents, no pateixen cap malaltia
terminal, simplement estan cansats de tot i, això, segons ells, és motiu prou
suficient per desaparèixer del mapa. Són europeus, blancs, estan sans, tenen
una família que els estima i a la que estimen i, aparentment, la vida resolta.
Julie, de vint anys, cansada del món que ha trobat en herència. És a través
d'un xat que Internet li dóna l'oportunitat de trobar algú que, com ella,
vulgui viure l'experiència del suïcidi. I apareix a l'altra costat de la
pantalla ell, August, d'uns 19 anys, avorrit de no trobar tampoc el seu lloc
enmig de l'univers. La cita de la parella és allà dalt, al capdamunt d’un penya-segat noruec des del
qual pretenen llançar-se al buit agafats de la mà en una caiguda lliure de 600
metres.
Algú podria dir, de forma simplista, que són dos
discapacitats emocionals inadaptats, criatures encara, que tan bon punt madurin
abandonaran els deliris de flirtejar amb l’abisme davant d’una adversitat.
Potser sí, qui sap, però seria el recurs fàcil: estigmatitzar-los com a ànimes
desorientades que no saben el que es fan i que prefereixen abocar-se al
precipici com a solució ràpida en lloc d’aprendre a gestionar el fracàs. I no
es tracta d’això. Perquè sí que saben el que es fan. Massa, que ho saben! I
posseir aquesta llibertat els encoratja encara més. Matar-se no ha de ser
fàcil. I s’ha de ser molt valent per fer-ho.
És un espectacle recomanat per a
aquells que vulguin redescobrir com, en el llenguatge teatral, mínim recurs vol
dir sovint màxima eficàcia. I si aquesta combinació fa conxorxa amb els
espectadors, la vivesa de la trama va progressivament en augment. Julie i
August (Mariona Tena i Joan Carles Suau) interpel·len els espectadors des del
primer moment com si tots fossin hipotètics participants del xat en el qual els
dos concerten la seva tràgica cita. Hi ha un to de nostàlgia clarament
adolescent en l'obra perquè l'autor els situa en una fugida sense retorn, amb
els mínims queviures per passar l'última nit, amb una tenda de campanya... i
empeny els dos personatges a viure a l'extrem les que previsiblement poden ser
les seves últimes hores, forçant el sentiment de l'amor ni que sigui en la
imaginació com una fita de la qual no poden fugir.
La mort no ha de ser tan
dolenta, si els que hi van no hi tornen. I això és el que es plantegen els dos
nois, dirigits amb mà esquerra per Àlex Mañas, que els sap extreure tots els
matisos: assaborir el moment de fer una cosa irrepetible. Aquesta
independència, aquesta llibertat d’escollir quan ha de ser l’hora de la nostra
fi, i anar-la a cercar de forma voluntària, és sobre la que pivota
Norway.Today, estrenada al 2001 a Düsseldorf, i que invita, de forma incòmoda,
a plantejar-nos qui som nosaltres per decidir el futur d’un individu. Què ens
legitima a decidir, en nom d’un altre, una cosa tan íntima i personal.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada