Elevat al cim
gràcies al magnífic thriller Driver, Ryan Gosling està omnipresent a les
pantalles de cinema. Segueix en cartellera amb Gangster Squad. Brigada de élite
i la seva popularitat permet ara la recuperació de Blue Valentine, una
pel·lícula del 2010. La capacitat camaleònica de Gosling per adaptar-se a
qualsevol personatge és sorprenent. Aquí forma una antològica, i desesperada
parella amb Michelle Williams, candidata a un Oscar a la millor actriu que va
guanyar al final la prodigiosa Natalie Portman per Cisne negro al 2010.
Blue Valentine és la crònica de l'amor i desamor d'una parella durant sis anys. De com es passa de la felicitat, corroborada a més pel naixement d'una filla, al desassossec i fins i tot a certa violència exercida pel perdedor. De qui es nega acceptar la derrota i el fracàs d´una unió que s´esperava per sempre.
Blue Valentine és la crònica de l'amor i desamor d'una parella durant sis anys. De com es passa de la felicitat, corroborada a més pel naixement d'una filla, al desassossec i fins i tot a certa violència exercida pel perdedor. De qui es nega acceptar la derrota i el fracàs d´una unió que s´esperava per sempre.
Es tracta del segon
llargmetratge de ficció del documentalista i realitzador televisiu Derek
Clanfrance, de qui aviat s'estrenarà The
place beyond the pins, pel·lícula policíaca on repeteix Ryan Gosling. Amb un inconfusible
aroma de cinema indie en les seves imatges, la pel·lícula utilitza de manera
constant els salts temporals per narrar la crònica, en aparença gens nova,
d'una passió que es precipita en l'abisme de la incomunicació. La que viuen un
jove que no va acabar els seus estudis i una dona que anhelava ser metge i
treballa com a infermera. Ella està perseguida pels records del sinistre tracte
que el pare feia servir amb la seva mare. El temps, encara que només siguin sis
anys, assetja de manera implacable una relació narrada en imatges que
converteixen la rutina del que és habitual en una pel·lícula força notable.
Blue Valentine és un dels drames més incòmodes i
emocionants que s'han vist en els últims anys. Més enllà de la seva estructura
narrativa (l'excitació i l'eufòria del passat contraposades al distanciament i
el desgast del present), de l'empenta cinematogràfica que aconsegueix la
parella protagonista i de la seva
proposta formal (aquesta estètica indie de bellesa descuidada). I és que
aquesta pel·lícula mereix especial consideració per la manera com dissecciona
el fracàs d'un matrimoni.
I al mateix temps planteja una crítica a la
institució del matrimoni, o potser una mirada pessimista en detriment d'aquesta
idea de la unió conjugal perpetua. L'amor pot morir i les situacions es poden
tornar insostenibles. I malgrat tot això, segueix sent una història d'amor,
només que basada en la realitat, posant l'accent en tots els aspectes d'una
relació amorosa; sense pintar aquest quadre idíl·lic que el cinema des de
sempre es va assignar a mostrar: parelles felices, parelles ideals
Derek Cianfrance vessa
sensibilitat, subtilesa i tacte en l'autòpsia d'una fractura emocional i
personal que, si fa mal i impacta a l'espectador és, sobretot, per la
normalitat i quotidianitat dels actes i sentiments de la seva parella
protagonista. Ni rastre d'excessos dramàtics o estratagemes lacrimògenes de
guió per accentuar el desastre: suficient amb l'èpica del dia a dia expressada
en el seu punt just de cruesa i inquietud i amb una escena final antològica.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada