El protagonista d' Àlies
Gospodin és un paio que, tip de tot, decideix viure al marge de la societat
només amb una llama, que guarda al soterrani de casa. El problema ve quan
Greenpeace li confisca l'animal i li capgira la vida.
"Per mi,
l'essència de l'obra és: què passaria si un decideix de no participar del
sistema?", diu Löhle, el dramaturg alemany. I automàticament es justifica:
"El teatre és el lloc on es poden fer preguntes sense donar respostes. És
on es poden plantejar utopies. Perquè si algú vol canviar el món, ha de fer-se
polític o constructor", etziba l'autor. Löhle va escriure el text fa cinc
anys -durant aquest temps s'ha representat a Belgrad, l'Argentina, França i
Suïssa- i creu que "no ha perdut actualitat, sinó al contrari; és més
actual que el 2008, cosa que està bé per a l'obra, però és trist per al
món", lamentava.
Àlies Gospodin és un
Quixot que lluita contra molins de vent. "És un antiheroi. Quan pensem en
algú que fa la revolució, pensem en un líder, i ell no ho és. Tampoc no és un
hippie que viu a la muntanya, perquè no tindria interès. És algú que decideix
desprendre's de tot i viure sense res. Fa una revolució personal", explica
l'actor que interpreta Gospodin, Jacob Torres.
A més dels
ecologistes, al seu voltant hi té família i amics que no l'entenen. Mireia
Aixalà i Pau Sastre interpreten tots els personatges que coprotagonitzen la
història i que, en certa manera, el volen explotar. Löhle li ha atorgat algunes
característiques curioses, com el fet que, quan es posa nerviós, s'adorm. Tot i
això, Gospodin no és un tipus gens tranquil, es pren el seu objectiu molt a la
valenta.
Moisès Maicas
dirigeix un espectacle que barreja gèneres i registres. El text mescla escenes
dialogades i monòlegs que expliquen el que passa, el que pensa o el que fa el
protagonista. "És una comèdia enginyosa i alhora una tragèdia amb traces
poètiques", explica.
Jacob Torres és un
Gospodin molt creïble, que surt vencedor d’un personatge potser a vegades massa pla. Pau Sastre es
transforma en múltiples personatges amb la justa dosi d’exageració o traç
gruixut, resultant especialment graciós en el paper de l’artista que explica la
seva gran obra conceptual “Tempus fuck it”. Mireia Aixalà, finalment, creïble
en el paper de nòvia patidora i políticament correcta, i que gràcies a uns
senzills canvis de vestuari s’entenen millor.
Teatre polític, sí,
però teatre que convida a l’espectador a reconstruir el relat, a interpretar
els personatges per les explicacions narratives tant com per les imatges
contrastades construïdes a l’escenari. Així significats i significants sovint
es contradiuen, revelant així les contradiccions internes o les voluntats
veritables dels personatges. El fet que els actors facin diversos personatges,
canviant de vestuari i de postura als ulls de tothom, és essencial per produir
aquest efecte de distanciament. Igualment, les transicions entre parts
narrades, en què els actors es dirigeixen al públic il·luminats directament per
un focus circular, així com també les parts actuades estan molt ben
construïdes.
Un text potent, una
construcció escènica interessant, amb una evolució de l’espai escènic, i un
treball d’actors molt fi. Intel·ligent i ben muntat, ens fa reflexionar sobre
la nostra manera de viure i de percebre el món i ens pregunta quines
alternatives tenim a un capitalisme que està en crisi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada