Davant d´ Irrational
Man gairebé ens resulta lògic pensar-la com una baula més de la cadena que
ha anat configurant a partir de Delictes
i faltes (Crimes and Misdemeanors, 1989), Match Point (2005) i El somni
de Cassandra (Cassandra 's Dream, 2007), una línia articulada a partir de
Crim i càstig, la novel·la de Dostoievski, com a tòtem absolut des de la qual
construir les ficcions. I en aquest sentit, Woody Allen és translúcid quan en Irrational Man es verbalitza a través
del seu professor de filosofia, Abe (Joaquim Phoenix), que tot es redueix a
l'elecció, la moralitat i la inevitabilitat de l'atzar, elements que es
conjuguen en les pel·lícules citades. I sí, és clar, la retorçada fascinació
pel crim perfecte com l'acte suprem de la ruptura de les normes morals.
En la
seva senectut, Woody Allen ha depurat tant els seus recursos expressius que la
paròdia no és l'instrument per desmuntar i desmitificar l'objecte que es
ridiculitza, sinó que es vehicula de manera estructural en incorporar en el si
del seu propi personatge que tot aquell
histerisme i vitalisme desbocat ha donat lloc a la placidesa d'un dolç somni.
Perquè ara tot està estructurat sota un classicisme diàfan i senzill que
esborra tot artifici artístic. Ja no hi ha espai per vel·leïtats i justament
aquestes mateixes són les que alienen al seu personatge principal, quan es
rendeix davant l'estètica del crim perfecte o el defensa com un acte de creativitat.
Sempre he admirat la humilitat i l'honestedat de la qual fa gala Woody Allen.
Ha minimitzat tant les seves arquitectures dramàtiques que estructura una
posada en escena d'allò transparent, aferrada a uns patrons inamovibles perquè allò
visual mai consumeixi als seus personatges i a les interaccions que mantenen
entre ells. Això no implica que la imatge es descuidi, perquè Darius Khondji,
proporciona un cromatisme estudiadíssim que transmeti aquesta sensació
d'harmonia i de placidesa, colors càlids en els quals el vestuari dels
personatges se sincronitza sempre amb els llums i tonalitats de l'entorn físic
en el que es troben.
Aquesta sensació agradable, aquest to gairebé idealitzat
però discretíssim, dóna peu perquè els seus personatges acabin amb facilitat
atrapats en els seus somnis delirants. Aquí és on Abe, per atzar (sempre l´atzar
com a contingència), troba aquesta experiència existencial que li torni a donar
aquest vigor que havia perdut després d'haver-se precipitat en l'espiral de
l'autocompassió. Irrational Man ja no
tracta sobre l'arribisme o sobre aquells depredadors que modelen la moral al
seu capritx per justificar les seves accions, com a Match Point i El somni de
Cassandra. Podríem dir que ara es concentra en la identitat d'allò mental i
de l'imaginari. En definitiva, les il·lusions, sempre omnipresents en el cinema
del novaiorquès, aquests miratges que els seus personatges es fabriquen per
transcendir la seva miserable existència.
El frau com a mètode de vida, la
mentida com a instint de supervivència. En aquest cas aquesta identitat ve
configurada pel pensament heretat, el de Kant, el de Kierkegaard, el mateix que
forma part de Woody Allen i que acaba subtilment desmitificat. A partir d'aquesta
construcció intel·lectual, Woody Allen presenta Abe, necessitat d'aquesta
espurna mestra que li permeti sortir de la desídia. I si aquesta tarda a
arribar te la fabriques al teu gust. És així com Abe acaba justificant-se a si
mateix la noció del crim.
Hi ha dos tipus de mentides en Irrational Man, les que es crea a si mateix el personatge d´Abe com
un acte d'autorealització, un procés introspectiu i individual. I les que
formula Jill (Emma Stone), que són sempre de caràcter social. És una màscara en
la qual ella és plenament conscient de la seva naturalesa (nega a tot el seu
entorn que està enamorada d'Abe). Perquè Jill funciona en el film com la veu de
la consciència d'Abe o la personificació del seny que progressivament el
professor de filosofia va perdent (Joaquim Phoenix respon fantàsticament al
personatge). Des d'aquest plantejament, Irrational
Man ens condueix amb agilitat per aquest procés en el qual la comèdia
mental arriba al seu cim físic. O el que és el mateix, de la idea a l'acte.
L'únic problema és que aquí estem parlant d'un crim, un detall sense
importància.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada