El
teatre Tantarantana ha obert la temporada amb l'obra Woyzeck caducat, una versió del drama de l'alemany Georg Büchner.
Aquesta obra del segle XIX ha sigut adaptada i dirigida per Roger Torns. La
seva versió trasllada l'acció als nostres dies. Quatre joves actors interpreten
el muntatge. Marc Ribera encarna Woyzeck, un pluriempleat que lluita per tirar
endavant la seva família. Paula Malia, dóna vida a la seva companya, Maria,
mare del seu nadó. Arnau Comas i Roger Torns interpreten la resta de
personatges, com el doctor i el capità, els més grotescos de l'obra, amb ajuda
de titelles. El muntatge combina la interpretació hiperrealista de la soferta
parella protagonista amb el vessant més irónic i simbólic dels que els envolten
i se n'aprofiten.
Woyzeck caducat
s'inspira en l'original de Georg Büchner, metge i dramaturg alemany que va
deixar el text inacabat al morir als 23 anys. També inclou un passatge de Roberto Zucco, de Koltés, una altra obra
basada en un personatge real, com Woyzeck. Amb escassos elements escenogràfics
-dos pupitres, un lavabo i uns matalassos-, Torns intenta explicar per què la
societat produeix persones com Woycek, un home que embogeix i acaba destruint
el que més estima. Torns, va crear el
muntatge com a treball de curs a l'Institut del Teatre i d'allà va saltar al
Círcol Maldà, on va estar quatre dies, suficients per apreciar l'impacte que va
causar en el públic, aquest és el motiu pel qual s´ha tornat a programar al
teatre Tantarantana.
Roger Torns ha escrit aquesta versió, Woyzeck caducat, esquematitzant molt l’argument i deixant
l’essència del Woyzeck original. L’ha
fet molt més atractiva visualment, fins i tot en algun moment divertida,
malgrat que ha respectat en tot moment la duresa del que està explicant; per
això s’ha recolzat en la manipulació de titelles a escala humana, de cançons
creades per ell mateix i d’una posada en escena en la qual contrasten molt els
dos personatges principals Woyzeck i Maria amb la resta de personatges
secundaris, tots ells interpretats per Arnau Comas i el mateix Roger Torns,
vestits de blanc.
Woyzeck, aquí no és un soldat, sinó un treballador de neteja,
que per tal de sobreviure a més de pencar tot el dia, fa també de conillet
d’índies oferint el seu cos a la ciència per què facin experiments amb ell (com
menjar iogurts caducats) i tot per intentar tirar endavant una família, la
Maria i el fill dels dos. Maria en veure que les entrades de diners són minses,
també ofereix el seu cos a espatlles de Woyzeck, per intentar viure una mica
millor. La volguda contemporització de l’argument és una bona idea, perquè acosta
l’obra als espectadors d’avui en dia; les interpretacions molt potents, a causa
d´una proposta molt física.
Considerat un precursor de l’expressionisme,
Büchner relatava en la seva obra original, els efectes deshumanitzadors dels
poders socials en un soldat (aquí un treballador de neteja), explotat per
doctors i els seus caps. El protagonista rep pressions intolerables per un
ésser humà, que el conduiran inevitablement a la follia i al crim. Feines a
hores, feines mal pagades, precarietat i misèria que aboquen els cossos de la
parella a explotacions inconfessables de l’un per l’altre fins als extrems d’un
final tràgic que deixa la criatura en mans dels espectadors. Una metàfora
segurament de deixar el futur als que són a la platea perquè des del
protagonisme de l’escenari totes les portes possibles han estat ja tancades.
Per veure i reflexionar!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada