Després
d’una guerra i de la caiguda d’un govern dictatorial, per norma general sempre
s’esdevenen una sèrie de judicis per determinar i castigar culpabilitats. Tot i
que això no passa a tot arreu (la Transició a Espanya, per exemple, ha estat
molt benèvola amb l’anterior règim i no s´han buscat mai responsabilitats de
les barbàries comeses pel règim franquista), sí que va succeir a Alemanya
després de la caiguda de Hitler, no només pels coneguts judicis de Nuremberg,
sinó també per un exhaustiu procés de desnazificació que pretenia purgar el
país de tots aquell que van ser còmplices del Tercer Reich i alhora engegar un
procés de reeducació de la població per tal de construir la nova Alemanya. Els
anys immediatament posteriors a la caiguda de Hitler no van ser gens fàcil per
a ningú en aquell país. En aquest context ens el qual hem de situar l’obra Prendre partit, que es pot veure al
Teatre Goya de Barcelona.
A partir del text de Ronald Harwood (guanyador d’un
Oscar al Millor Guió Adaptat per El pianista), Josep Maria Pou dirigeix aquest
espectacle que ens trasllada el Berlín
de 1946. El comandant Steve Arnold (interpretat per Andrés Herrera) és
l’encarregat d’investigar les implicacions del compositor i director
d’orquestra Wilheim Furtwängler (Josep Maria Pou), acusat de col·laborar amb el
règim nazi. A diferència d’altres companys seus, Furtwängler va decidir no
fugir del país quan Hitler va arribar al poder i, de fet, va aconseguir tirar
endavant la seva carrera sense, en aparença, gaires destorbs.
Qui
condueix tota l'acció és el major Steve Arnold, en un paper que porta l'actor
Andrés Herrera a enfrontar-se davant d'un text on no hi ha lloc per a la
improvisació o el work in progress i que el referma com un intèrpret preparat
per a qualsevol registre dramàtic. Josep Maria Pou manté les rèpliques més
reflexives sobre l'actitud de Wilhelm Furtwängler, com si de fet, el director
d'orquestra se les estigués plantejant aleshores mateix. Auster i interrogador
amb el silenci. Les seves aparicions, en cadascun dels interrogatoris, marquen
l'abisme entre la força de la intel·ligència del que va ser considerat el
millor director d'orquestra de l'època i la pobresa d'esperit i la misèria del
seu interrogador, fins al punt que Wilhelm Furtwängler li pregunta en una
ocasió davant la seva actitud fèrria: «¿Quin món volen vostès per al
futur...?». És a dir, després del desastre, de la tragèdia, de l'Holocaust...
¿ara, què ens espera més?
També prenen força els altres polsos de les
entrevistes amb l'exsegon violí de la Filharmònica de Berlín, Helmuts Rode
(interpretat per un creïble i eficaç Pepo Blasco) que passa de la seguretat de
la innocència a la caiguda en el seu propi pou fosc. I no es poden deixar de
banda, ni la gairebé silenciosa secretària, Emmi Straube (amb una presència de
gestos, mirades i expressions de l'actriu Anna Alarcón que no necessiten gaires
paraules) ni l'entrada com un remolí de Tamara Sachs, vídua d'un músic brillant
víctima del nazisme, que reflecteix l'estat de desesperació i de subtil bogeria
pel passat d'una vidua de jueu que no para de dir, entre perdons, que no és
jueva (interpretat amb expressivitat a flor de pell per Sandra Monclús), ni
tampoc la del tinent David Wills (interpretat per Sergi Torrecilla), el jove
militar ajudant, també jueu, que, com la secretària, fa més d'observador que
d'agent actiu en el procés interrogatori, però sense deixar de prendre-hi part
finalment en defensa del músic acusat, davant la humiliació que pateix Wilhelm
Furtwängler, assetjat per les impertinències del major Arnold.
Es
planteja el dilema entre la cultura i el poder. La relació tan estreta que
mantenen i l’odi que es preserven. El major Arnold, ex-venedor de pòlisses,
home de peus a terra i de realitats palpables, és incapaç d’entendre el valor
de la cultura o, en aquest cas, de la música. Per ell, el tema estava molt
clar: amb l’arribada de Hitler al poder, el més sensat era fugir d’Alemanya.
Tot aquell que es quedava i li reia les gràcies, és sospitós de ser pro-nazi.
No vol escoltar a en Helmut Rode, el segon violí de la Filarmònica de Berlin,
quan li afirma que no hi havia cap altra opció, que l’única manera de
sobreviure era seguir-li el joc al partit. Tampoc vol escoltar a Furtwängler
quan li afirma que la seva lluita la feia a través de la música. Que era a
través del poder alliberador i universal de la música, que es mostrava contrari
al règim. Que mentre les composicions de Beethoven i Strauss seguissin sonant,
la barbàrie humana no s’hauria acomplert del tot…Interessant diàleg de poder
entre dues maneres d’entendre el món: entre la realitat prosaica d’aquell que
no entén, ni vol entendre, de sensibilitats artístiques i la d’aquell que
s’aferra a la bellesa i les emocions per intentar donar sentit al món. Està
clar, però, ja d’entrada, quina és la postura que l’autor vol emfasitzar i, en
aquesta versió, amb la desigual lluita de forces entre Josep Maria Pou i Andrés
Herrera, no em en queda cap dubte. Per descomptat que les paraules de
Furtwängler em convencen, la seva defensa aferrissada de la cultura contra la
barbàrie però m´ hauria interessat més si el seu contrincant hagués tingut més
armes per combatre’l.
Prendre partit s'embolcalla
d'una banda sonora que són la cara i la creu: la música simfònica en enregistraments
de la mateixa Orquestra Filharmònica de Berlín, dirigida en el seu dia per
Wilhelm Furtwängler, i els retrunys dels bombardejos que ressonen en la ment
del major Steve Arnold i que li porten les imatges cruels i la olor inoblidable
dels crematoris dels camps d'extermini, un record per sempre que ni l'afany de
justícia aferrissada i encegada sembla que pugui acabar d'esborrar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada