Com
un film-meteorit destinat a estavellar-se contra el 'genocidi cultural' del cinema
comercial (una expressió pronunciada per un dels personatges de la pel·lícula),
Birdman, la nova odissea d'Alejandro
González Iñárritu, retrata el frenètic i extenuant apocalipsi interior d'una
vella estrella de cinema turmentada per l´egomania. Concebut com un tour de
force rítmic i estilístic -Iñárritu porta fins a l'infinit i més enllà la idea
dels falsos plans seqüència (digitalitzats) d'Alfonso Cuarón-, la pel·lícula és
un festival de pirotècnia actoral, un espectacle pugilístic en el qual
diferents parelles d'actors es van alternant per posar en escena les seves
neurosis. De fet, la pel·lícula satiritza amb empenta les misèries del món de
l'espectacle: un univers de criatures tocades per l'ànsia de reconeixement que
lluiten per no perdre el contacte amb la realitat.
No
tots triomfen en l'intent. Riggan Thomson (Michael Keaton) viu a la vora de l’esquizofrènia.
Se li ha ocorregut exorcitzar el seu passat com a protagonista de pel·lícules
de superherois dirigint a Broadway (Nova York), una impossible adaptació del
relat , De qué hablamos
cuando hablamos de amor de Raymond Carver. El resultat és un cúmul
de despropòsits que remet a l'esperpent de Que
ruina de función –l´obra teatral de Michael Fra portada magistralment al
cinema per Peter Bogdanovich-, encara Iñárritu i el seu equip de guionistes li
afegeixen a la fórmula unes excèntriques pinzellades de surrealisme i bastant
dramatisme. El conjunt fa pensar en un ampli ventall de grans pel·lícules
ambientades en el món de l'espectacle, des d´Eva al desnudo fins Empieza el espectaculo (All that Jazz),
passant per la recent Maps to the Stars
de David Cronenberg.
Michael
Keaton no ha estat mai millor, aconseguint transfigurar el seu propi passat com
a actor a la ficció amb tota la sorna i amargor de l'actor en declivi. Birdman es construeix com un fascinant i
estilitzat fals pla-seqüència que coqueteja tant amb el cinema-dins-del-cinema
(en les bambolines d'un teatre de Broadway) com amb la posada en escena de
l'abisme, professional i vital. Un relat que balla entre el que és real i
fantàstic, entre la psicopatia i la desesperació. Amb uns actors superlatius,
tan disposats a riure de si mateixos com del món al qual pertanyen – sobresurt Edward
Norton - i una posada en escena que destil·la genialitat per tota la pantalla,
Iñárritu configura el malson de tot actor en la recerca d'una última
oportunitat per brillar a força de sacsejar-lo entre tota mena d'absurds i
situacions límit. És impossible no rendir-se davant la ferocitat còmica de Birdman, una foguera de vanitats, pors i
inseguretats sotmeses al caos més delirant, que busca tant fer llenya dels
horrors de la indústria de l'espectacle sense deixar de posar en escena
l'absurd de tant ego i desesperació bolcada en el medi.
Amb Birdman, Alejandro González Iñárritu es
llança a la conquesta d'un nou registre, la tragicomèdia surrealista, i cal dir
que el canvi li prova: el tremendisme dels seus anteriors films dóna pas a un
cinema més dinàmic, més viu. A més, cal valorar l'audàcia del realitzador
mexicà, que lliura un film-kamikaze que pretén perllongar durant dues hores la
disbauxa rítmica que moltes sitcoms no aconsegueixen sostenir ni 20 minuts. L'experiment ofereix resultats desiguals.
La primera meitat de Birdman és el
millor que ha filmat mai el director de Amores
perros, però en la recta final la pel·lícula es precipita per uns afectats
viacrucis i redempcions que remeten a les anteriors pel·lícules de Iñárritu,
aquest cinema tocat per l'ànsia de grandesa. Tanmateix és una pel·lícula accelerada
i endimoniada a la que és impossible resistir-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada