Alberto Rodríguez és un director que augmenta en interès
a cada nou film que realitza. No era el mateix el d´El Traje que el de Siete
virgenes, el d'After que el de Grupo 7.La isla mínima
comparteix amb aquesta última el gènere policíac, però tant la història
relatada com la manera d'utilitzar l'espai i inserir-lo com un protagonista més
des dels preciosos títols de crèdit (plànols alçats dels aiguamolls de manera
que semblin un dibuix al·lucinant abans que una geografia real) és ben
diferent. A més, sent un relat neoclàssic d'enquesta policíaca (dos agents
d'ideologia oposada, expedientats tots dos per diferents raons, han de aclarir
l'assassinat de dues germanes adolescents en un poble de les maresmes del
Guadalquivir), és també un retrat ajustadíssim, sense alçar la veu , dels
efectes gens residuals del franquisme, o tardo-franquisme, en la societat dels
vuitanta.
A poc a poc, el realitzador andalús està construint, com qui no vol
la cosa, potser la més coherent de les carreres en el cinema criminal que s´hagi
vist en el recent cinema espanyol. En aquesta, sens dubte, la seva pel·lícula
més rodona, per no, dir, la seva primera
obra mestra, aconsegueix a més una cosa que ja s'intuïa en l'anterior Grupo 7
(2012): la capacitat del director, i del seu guionista, el imprescindible
Rafael Cobos, per reconstruir amb extrem rigor el referent històric més o menys
recent. Aquí, una exposició de l'impactant fotògraf sevillà Atín Aya li serveix
d'inspiració per armar un trencaclosques fascinant, es miri per on es miri: la
resolució d'un doble crim a les maresmes del Guadalquivir, en l'any de gràcia
de 1980; un escenari senzillament exquisit,i
un assassinat repugnant.
La pel·lícula d'Alberto Rodríguez és
apassionant des del punt de vista del gènere: Déu n'hi do reconduir amb èxit
fins a tres trames criminals en una sola pel·lícula, sense perdre mai de vista
cap, i complint amb satisfacció la conclusió de totes. Ho és des del punt de
vista dels seus personatges. La relació entre el policia demòcrata Raúl Arévalo
i l'esmunyedís Javier Gutiérrez (excel·lents tots dos, però cal delimitar que
aquí el segon aconsegueix el seu millor personatge en cinema fins a la data) és
qualsevol cosa menys maniquea. Des del punt de vista històric, que potser és el
que millor sap reflectir el film. Aquest moment de canvi, quan molt
viscontinianament el que és vell es resisteix a morir, però el que és nou li
costa molt obrir-se pas (en definitiva, la creació d'una ficció essencialment
política), mai havia estat reconstruït així en el cinema espanyol.
La
incertesa, l'horror sense nom, la vida dels “señoritos” avorrits que es passen
de la ratlla, però també la passivitat de les classes subalternes, els somnis
d'adolescents que es moren d'avorriment i aspiren a un món de confort, el dia a
dia d'anar trampejant per seguir vivint, són els elements del trencaclosques.
Al film no li falta gairebé res: tensió i atmosfera, tempo modèlic, alguna que
una altra sorpresa i gir ben portats, excel·lent treball dels seus dos actors
protagonistes, ajustada i expeditiva violència, dos finals exemplars (un pel
que fa a la trama policíaca, un altre en relació a aquest retrat de la societat
espanyola i la influència de la dictadura).
I, com ja he dit, un ús excel·lent
del lloc, de l'espai físic, la terra mansa perforada per l'aigua que sembla
influenciar emocionalment els personatges més que qualsevol una altra cosa, un
lloc que sembla oblidat del món. I el retrat d'una societat i d'un canvi
polític que explica moltes coses del que està passant actualment en la societat
i en la política espanyola. On el franquisme i la corrupció estan instal.lats en el poder i que són un simptoma de la descomposició d´un règim. Una gran, immensa pel·lícula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada