Les obres de Harold
Pinter són com la pluja fina. Primer sembla que no et mulles i, al final,
sempre acabes calat fins als ossos d'un teatre que no provoca mai indiferència.
Una bona mostra d'això és l'excel·lent versió de L'encarregat que ha estrenat Xicu Masó a l'Espai Lliure. Va
ser el primer èxit comercial del Nobel britànic, fa més de cinc dècades, però
no pot ser més actual la seva àcida reflexió sobre la mesquinesa a què pot
conduir la misèria, econòmica i moral.
Harold
Pinter, malgrat que a mitjan dels anys cinquanta corren aires beckettians,
s'escapa de l'absurditat radical i la converteix en l'avantsala d'una mena de
realisme brut perfumada amb aires de clown, encara que discretament.
Pinter és un dramaturg
no gaire fácil i ningú s'escapa del repte que planteja en totes les seves
obres: ni el director que les ha de posar en escena, ni els actors que les han
d'interpretar ni el públic a qui van dirigides.
I això que L'encarregat és de les que
transcorren sense grans trampes en el camí. És, en aparença, una història
senzilla. Un individu de qui poca cosa sabem acull al baix del seu immoble, ple
de trastos vells, un indigent a qui va conèixer la nit anterior després d'una
baralla en un bar. Semblen congeniar i el captaire, fins i tot, rep la proposta
de quedar-se com l'encarregat, el porter, de la casa. Un dia després es
presenta el germà de l'amfitrió. La relació entre els tres anirà per camins
inesperats en un crescendo marcat per una tensió inquietant, pròpia
del millor thriller.
Pinter construeix uns
diàlegs entrellaçats que exigeixen una execució mil · limètrica, naturalista
sense realisme. I tant que Masó ho aconsegueix, amb la fluïda traducció
d'Ernest Riera. Xicu Masó demostra que és un gran coneixedor del teatre de Pinter
i cuida fins al mínim detall el treball dels seus tres intèrprets. Pocs
dramaturgs com aquest demanen, exigeixen, ser representats per actors de
primera. Albert Pérez (l'indigent), Carles Martínez (l'individu que l'acull) i
Marc Rodríguez (el germà propietari de l'immoble) responen al repte de manera
extraordinària amb un treball mesurat,
en què compten cada gest i cada paraula.
Carles Martínez,
despatxa des d´una aparent senzillesa un monòleg impressionant quan recorda com
va ser sotmès a electroxoc, una teràpia que l'ha convertit en una persona
desvalguda, poc comunicativa i amb obsessions que no poden ser més absurdes.
Viu així sota el mantell protector del seu germà. Carles Martínez emociona des
de la màxima contenció amb una gestualitat i una modulació en el to de veu
sorprenents.
Els tres actors
contribueixen a fer possible que L'encarregat avanci
amb pas decidit en una tragicomèdia d'un humor tan negre que congela el
somriure i en la qual l'autor juga sempre amb l'espectador. El desenllaç de la
història així ho revela, perquè qui semblava la víctima s'acaba convertint en
el dolent de la pel·lícula. Ni en aquesta qüestió resulta complaent el genial
dramaturg britànic.
Molt encertat el canvi dels referents geogràfics, ja que
juga a favor de l'humor, l'espai escènic realista (Paco Azorín) i la
il·luminació (August Viladomat).
L'escenografia forma
també part del discurs: una sala plena d'andròmines, on un expert traficant
dels Encants s'hi lleparia els dits, i on no hi ha cap peça que funcioni ni
sigui d'utilitat, tret d'unes fustes noves per fer un cobert a fora que no
arribarà mai i una estatueta de Buda, l'única que té cara i ulls i que acabarà,
per això mateix, feta miques. És a dir, Harold Pinter esmicola el poc que hi ha
d'aprofitable en un cau de miseria.
L'encarregat és un dels millors Pinter que hem vist perquè penetra
fins a l'arrel del text i l'absurd i es converteix en la quotidianitat de tots
nosaltres. Gran teatre. Gran funció. Imprescindible
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada