Les maletes es
desplacen per la cinta corredora. Cauen a terra i xoquen entre elles, acumulant-se
. Són trossos de vida d'immigrants, estancats, no poden avançar, no els deixen.
Per allí apareix un senyor que decideix posar ordre a aquests vestigis, els
separa i els posa drets i en fila . Mentre ens explica la seva visió sobre l'ordre
que ha de seguir aquest món, tractant al públic també com si fos immigrant , adoctrinant-nos
sobre la nostra naturalesa migratòria. Que ens quedi clara la diferència entre
nosaltres i ells, que entenguem que aquí al primer món, amb les seves pròpies
misèries, no podem cabre. Aquest policia duaner és el mar al principi d'Arquímedes
i no deixarà que ocupem el seu espai. Qui ens fica el discurs demagògic és Juan
Diego Botto, autor d'un text traçat amb poesia i dolor que es diu Un trozo
invisible de este mundo, i que s´ha representat
al Teatre Lliure de Montjuïc aquest passat mes de setembre. L'obra està
dirigida per Sergio Peris - Mencheta , recent guanyador del Premi Ceres per
aquesta obra.
L'actor argentí establert
a Espanya des de fa molts anys aprofita la seva condició d'exiliat argentí per
armar unes històries descarnades, que tant provoquen el riure com humitegen els
ulls. Són cinc relats, cinc soliloquis : 4 representats pel mateix Botto i un
per l'actriu i cantant Astrid Jones.
El primer Arquímedes,
amb el guàrdia , serveix per posar-nos en antecedents , deixar-nos un somriure
congelat i treure'ns la vena dels ulls davant d'un tipus amb un pensament no
molt diferent del que té gran part de la societat . Després, amb Locutorio,
l'actor se situa entre maletes per
oferir-nos un recital còmic ficant-se en la pell d'un argentí que crida al seu
país des d'un locutori espanyol . Aquest home ha de lluitar per imposar les seves
paraules en un remolí de confusions mentre parla amb la seva dona. Li explica
les seves misèries quotidianes a la ciutat mentre treballa en l'obra i al
mateix temps intenta començar un negoci per a ella des de la distància. Tot el
que explica ens fa riure, però per sota
repunta el dolor pel qui se sap lluny i sol. I com a autor Botto sap tallar el
riure en el moment just : en l'anècdota de l'ucraïnès que cau de l'obra per
caminar adormit .
Després del
testimoni al locutori se'ns presenta una altra immigrant per la cinta de les maletes
amb Mujer. Es tracta d'una dona africana que s´adreça al
seu fill, explicant-li la seva vida i la seva odissea particular a l´immigrar a
Espanya. El canvi és sobtat i de mica en mica, l'angoixa i la foscor plana
sobre el públic. És emocionant el testimoni d'aquesta actriu, Astrid Jones, que
mostra el seu somriure més pur encara que res del que pugui explicar sigui per
riure . El seu cant final ens trasllada al més profund de la terra africana , el
lament d'una mare, d'un poble que no pot veure créixer els seus fills. Nua l'ànima.
El quart i cinquè testimonis
serveixen perquè Juan Diego Botto s'immisceixi de ple en la seva història
pròpia, en el seu drama personal: la història d'Argentina , banyada de sang per
la dictadura . El primer relat ens presenta el testimoni de Turquito , qui
està acabat de sortir del Centre de Tortura de la Marina Armada per
acompanyar uns oficials a fer una passejada per Buenos Aires. A l'home , ansiós
de llibertat, se li demana que reconegui col·laboradors. Aquest reflexiona
sobre el seu paper d'heroi, de supervivent com ho fos Primo Levi , que va
relatar les seves experiències a Auschwitz en Y si fuera un hombre. Després,
en un salt temporal, al El previlegio de ser perro se'ns presenta el que
seria el cosí d'aquest home, qui filosofa amb ràbia i sarcasme sobre el que
suposa estar lluny de casa i perdre-ho tot per culpa d'un exili polític . El
monòleg va carregant-se de mala llet a mesura que l'home va embastant diferents
anècdotes per demostrar la seva tesi que els argentins no poden ni han d'oblidar,
que la justícia ha de reconèixer el dany fet i castigar els malvats . De totes
les històries que ha viscut aquest testimoni la que més despunta és la del
rodamón i el seu gos, donant consistència a la denúncia cap a la naturalesa
bàrbara i injusta de l'home.
En aquesta obra les
emocions colpegen necessàriament les consciències. I ho fa gràcies a un text
directe, sec, amb bon ritme, amb uns actors que senten el drama com a propi i
amb una escenografia funcional i metafòrica que posa llum a este trozo
invisible de este mundo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada