Sis actors (Xavi
Álvarez, Pepo Blasco, Rosa Cadafalch, Oriol Genís, Òscar Mas i Sergi
Torrecilla) desgranen una història que comença quan el jove que interpreta en
Sergi Torrecilla troba el seu gos mort a la carretera dels afores del seu
poble. Aquest fet i els seus propòsits d’enterrar-lo seran el pretext per
desvelar-nos el relat familiar tal com el viuen respecte a ells mateixos i respecte al poble on viuen.
I és que la història
escrita per Albert Boronat (Vamos a por Guti) conté en si mateixa, i gràcies a
la intel·ligent direcció de Judith Pujol (Companyia Obskené), cosa difícil
d'aconseguir i de trobar: una aura màgica, estranya barreja de tristesa ,
malenconia i magnetisme que, al costat d'un conjunt de personatges tan patètics
com deliciosos, fan d'aquesta obra un imprescindible.
El protagonista d'Este
no es un lugar adecuado para morir és un jove de mirada trista que coneixem
just en el moment que acaba de trobar mort a la carretera al seu gos, perdut
des de fa dies. Ell mateix ens explicarà, en un aparentment desordenat relat,
els seus plans per enterrar a l'animal. Seguint el seu relat coneixerem poc a
poc la seva família i el seu món, el d'un poble qualsevol en què no passa res
però en què la mirada dels altres, el què diran, és capaç de canviar-ho tot i,
al mateix temps, tot segueixi igual. Un entorn trist i misteriós capaç
d'esdevenir un personatge més de la història i influir en tot i tots. Un
paisatge en què l'humor, tan necessari com improbable, prové del lloc menys
pensat: el propietari de la ferreteria del poble i les seves ganes boges de
compartir amb tothom la seva passió pels documentals.
Tot i que és una
obra bastant coral en què de cadascú podríem ressaltar moments. espectaculars i
intensos com l’escena del cotxe amb els actors Pepo Blasco i Rosa Cadafalch, o
aquest pare i fill interpretat per l’Oriol Genís i en Xavi Álvarez
respectivament i aquest jardí real i metafòric que el pare intenta mantenir net
i que simbolitza una relació que arrenca l’alè quan sents unes paraules tan
dures, sense anestèsia ni màscares que les atenuïn… El fil de la història ens
el va descabdellant el personatge que interpreta en Sergi Torrecilla que
combina magistralment el paper de narrador i fill alhora.
És ell qui ens porta
del present al passat i, també, ens anticipa el futur amb uns marcadors temporals
perfectament integrats en una línia cronològica imaginària en què queda ben
palès com s’han anat construint aquests retalls d’una història que anem esbrinant.
És ell qui ens endinsa en una geografia
humana plena de racons secrets i ens obre les portes d’aquests mons subterranis
des de modalitats discursives tan variades com la narrativa o la descriptiva i la força poètica amb què
ens capbussen en les entranyes dels personatges. I, per descomptat, el pes que recau
en uns diàlegs plens de metàfores, de paraules que costen que surtin i que per
fi veuen la llum. Diàlegs a dues o tres
veus amb rèpliques i contrarèpliques discontínues que aporten dinamisme i
agilitat a un text que malgrat que té moments en què se’t va clavant en les
capes més profundes de la pell, també aconsegueix arrencar-te algunes rialles
gràcies al to irònic que embolcalla les situacions que planteja.
Hi ha altres aliats
per crear una atmosfera distesa en alguns moments. A banda del ritme tan ben
jugat per la Judith Pujol
i l’ajudant de direcció, Joan Arqué i de com combinen la focalització de cada
una de les peces d’aquest mosaic humà, un altre dels elements que destacaria és
la música de Marcel Bagès que va sonant al darrere, com un personatge més que
també sent i que ajuda a abaixar la densitat de la sala en alguna ocasió o a
connectar amb l’emoció que queda suspesa a l’aire. Destacaria, al capdavall,
tot el conjunt d’elements escènics: la il·luminació, d’en Dani Sánchez; el
vestuari, de la Giulia
Grumi , o l’escenografia, d’en Víctor Peralta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada