No és habitual que
un autor de la terra estreni abans fora de les nostres contrades que aquí. Això
ha passat amb Contra l’amor, un text d’Esteve Soler, que arriba a
l’escena catalana després d’haver-se estrenat a Ginebra i Atenes.
Aquest me de maig, a
La Seca Espai
Brossa, hem trobat la posada en escena del darrer text de la trilogia de Contres
d’Esteve Soler. Aquest dramaturg manresà format a l’Institut del Teatre i a
la Sala Beckett ,
on dóna classes d’escriptura dramàtica, va iniciar la trilogia el 2008. Contra
el progrés, Contra la democràcia i Contra l’amor és una trilogia que ha
estat traduïda a nou idiomes i ha estat posada en escena per més de quaranta
directors. Aquests dies a La Seca ,
hem pogut veure l’estrena de la darrera de les seves obres, i hem pogut veure
en tres sessions marató (21 d’abril, 5 i 12 de maig) la trilogia complerta.
Dirigida per Carles
Fernández Giua, Contra l’amor és una sèrie de set peces curtes que tenen
com a temàtica central l’amor. El text aborda una crítica al sentit que ha pres
l’amor en la societat contemporània. I ho fa des de la comèdia, però
enllaçant-ho amb el terror i l’humor negre. Realment el text és molt
interessant i sorprenent.
Si l'objectiu és
desmuntar els avantatges de l'amor, d'enfocar la seva cara més fosca,
irremeiablement el to tendeix cap al drama. Tot i això l'autor afegeix seus
tocs i les seves trampes perquè les històries viren cap a una certa comèdia.
Les trampes en aquest cas vénen donades per una sèrie de cançons icòniques que
versen sobre l'amor i les relacions. Així la funció comença amb una parella
cantant “Parole Parole”, un clàssic italià, tema que serveix per presentar al
pagès i la princesa, els protagonistes de la primera escena on l'autor incideix
en la comèdia per dessagnar el tòpic romàntic de fer-ho tot per amor. A la
segona història se'ns planteja breument una situació terrorífica, un home i una
dona estan a punt d'entrar a una habitació d'un hotel quan ella cau i es trenca
en mil trossos com si fos de vidre. També ens canta un dels actors al “Love is
in the air”, cançó que introdueix la història d'un noi i una noia molt
excitats, disposats a fer l'amor, però ella li diu que han de prendre les
precaucions adequada, fet que ell es nega en rotund. Però aquests dos no parlen
de condons, si no d'unes pastilles que serveixen per enamorar-se, les pastilles
de l'amor. Magnífica al·legoria subversiva dels convencionalismes i les
obligacions tant en l'amor com en el sexe.
Les dues últimes històries deixen un
pòsit de tristesa i desesperança. La primera precedida per l'encertat i ben
interpretat “Fly me to the moon” ens presenta a una parella d'astronautes que
parlen de la seva relació, del que senten en un entorn tan inhòspit com se
suposa que és l'espai, del compromís per tenir un fill i per estimar-se. El
final d'aquesta història tan tràgic i desconcertant va deixar gelat el
somriure.
Però la perla la deixa per al final quan els actors posen un sofà
enmig de l'escenari, tres s´asseuen i el quart s´adreça a tots com si fos una
teràpia per explicar la seva vida com a actor porno quan comença una relació
d'amor que acaba truncada pel seu ofici i per ... un assumpte delicat. Si bé el
contrast arrenca més d'una rialla entre el públic a mesura que l'actor va
explicant la seva tendra història d'amor es va entrant en el terreny del drama
sentimental fins a arribar al tràgic final. Però l'autor no vol acabar sense
imprimir el seu to més gamberro i còmic i ho fa amb la juxtaposició de la balda
“Whitout you de Nilsson” amb unes imatges pornogràfiques súper pixelades
La posada en
escena és senzilla, i servint-se simplement d’un sofà blanc i uns micròfons es
creen espais diferents gràcies a la versemblança de les interpretacions dels
actors. Juguen al joc que es proposa i, tot i que no totes les peces tenen la
mateixa força, arriben al públic de forma contundent. Un no sap ben bé si riure
o témer allò que està veient a l’escenari. A destacar l’actuació de Laia Martí,
i un inquietant Guillem Motos, tot i que la resta de l’elenc (Eva Cartañà, Dani
Arrébola) sumen a la proposta. La música i les cançons d’amor conformen les
transicions que funcionen bé, enllaçant les diferents peces.
Hi ha un joc de
distanciament amb el públic, jugat a través del text, però també a través de
l’actuació, que provoca més reflexió que empatia amb el què succeeix a escena.
Una opció interessant per aquells que vulguin ser crítics amb el moment vital
que transitem. Una dosi d’amor que no fa trontollar el concepte en sí, sinó la
manera com l’hem desvirtuat amb el pas del temps.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada