Senzillesa,
honestedat i sinceritat. No cal res més. Smiley. Una comèdia romàntica
situada a Barcelona amb dos personatges que tots coneixem o que fins i tot
podríem ser nosaltres. Són gays però els seus conflictes són universals. És una
comèdia romàntica però agradarà a tothom. Smiley et parla directament al
cor, sí, però també al cervell.
Guillem Clua va
escriure l’obra per participar al primer torneig de dramatúrgia del Temporada
Alta, celebrat l’any 2011, del qual va quedar finalista. Després la va
allargar,- ara dura pràcticament una hora i mitja-, i finalment es va estrenar
a la Sala Flyhard.
A causa de l´èxit va anar a l´Espai Lliure i ara hi és al teatre Club Capitol.
D’entrada Smiley
impressiona per la seva senzillesa i frescor. És una petita gran joia que no
aspira a ser més del que és. La típica història d’amor que ens han explicat un
centenar de vegades. Això sí, versió homosexual i de Barcelona. L’Àlex i en
Bruno viuen i senten el segle XXI. Tenen iPhone, facebook, twitter i altres
xarxes socials del món gay. Aparentment l’Àlex és una cara bonica que va a dos
gimnasos i en Bruno un arquitecte pedant. Només cal esperar uns minuts per
entreveure que són molt més que un arquetipus i és gràcies a la profunditat
dels seus protagonistes que Smiley és molt més que una comèdia
romàntica.
La base del drama,
de qualsevol ficció, sol ser l’empatia. Necessitem compartir i viure l’aventura
del protagonista per no avorrir-nos als vint-i-cinc minuts.. Els estimarem
igual perquè són tant humans com nosaltres, perquè podríem ser nosaltres. I
aquest és, senyores i senyors, l’èxit de Smiley. El Bruno i l’Àlex són
el nostre mirall. Guillem Clua s’estima els personatges, els tracta amb
delicadesa, els hi dedica temps, aconseguint, així, que durant poc més de
vuitanta minuts tinguem els sentiments a flor de pell.
Ens els explica
d’una manera tan tendra (sense melodrames) malgrat el seu patetisme a vegades,
i amb tant de sentit de l’humor que fa que empatitzem amb ells des del començament de la representació,
amb un monòleg al telèfon genial a càrrec de Ramon Pujol que ens mostra les
misèries a que tot sovint l’amor (sobretot el no correspost) ens porta a tots.
Els dos actors estan
esplèndids. Ens fan totalment entranyables els seus personatges, estan
dinàmics, reals, emotius… i tremendament divertits. Albert Triola fantàstic!!!!.
A més a més, a
l’obra es parla d’una de les millors comèdies de tots els temps, La fiera de
mi niña, de Howard Hawks. I té tot el sentit del món que es faci referència
a una pel·lícula de 1938, perquè malgrat la comèdia de Clua és molt més actual
(i està farcida de referències d’avui en dia –sobretot pels que no coneixen el
món gai es posaran al dia en un moment–), l’estil de comèdia romàntica té
similituds més enllà de que els personatges de l’Àlex i el Bruno són tan
dispars entre ells com el David Huxley de Cary Grant i la Susan Vance de
Katharine Hepburn ho eren. La realitat s’imposa als personatges i el joc
d’emocions es desborda, donant peu a situacions divertides i diàlegs brillants.
Fa bé, el Lliure,
d’aixoplugar perles com Smiley. Així com el Teatre Club CapitoI. I farà encara millor la Sala Flyhard de
seguir alletant autors com Guillem Clua. A hores d’ara ja és una evidència:
l’obrador dirigit per Jordi Casanovas ocupa avui un lloc central incontestable
de l’escena catalana. I que duri!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada