Pau Miró encerta de ple amb un text clar, madur i
contundent. Amb estructura de thriller periodístic, la història explica la
relació entre tres dones, tres dones molt diferents encara que, les tres,
treballadores, formades i cultes que se escapen dels clixés més simples per
mostrar-nos les seves llums però, també i sobretot, les seves ombres. Un tret al cap dispara a molts fronts. A
les relacions personals, a l’ètica professional (sobretot li toca el rebre al
periodisme), a l’instint de supervivència i anhels aixafats en una societat
tocada.
Un tret al cap parla també de
periodisme en la societat de la informació, reflexionant sobre el periodisme
actual depassa l’ofici i s’eleva a l’universal per parlar de crisi i de
suïcidi: De crisi en el seu sentit més estricte de canvi; els canvis que es
deriven de la globalització en termes de mercat de treball, del canvi de
paradigmes informatius que suposa l’adveniment de les TIC i les seves
repercussions en el codi deontològic dels qui exerceixen l’ofici; dels límits
entre la realitat i la ficció, i també del canvi de model de vida per a qui és
absolutament conscient de la seva finitud. Tot això arrossega les protagonistes
al suïcidi: suïcidis ètics, professionals, eutanàsics?
Hi afloren també
mitges lliçons apreses per les protagonistes a base dels cops que els ha donat
–i encara els dóna– la vida. Miró també fa diana amb el repartiment. Mar
Ulldemolins i Emma Vilarasau, repeteixen amb el dramaturg i director després de
l’èxit aclaparador de Victòria (2016). Però, sense desmerèixer les seves
companyes, tot l’afecte, respecte i admiració se l’endú Imma Colomer pel seu
personatge de dona, de germana gran, d’escriptora que traspua veritat en tots
els seus aspectes, i per la seva immensa generositat en encarnar-lo. Colomer
que sempre ha sabut fer de les seves limitacions virtut, arriba aquí al pur
virtuosisme.
Continuen esplèndides donant vida a aquestes dues dones
-expressament sense nom en el repartiment- entortolligades amb els seus
problemes ètics d’ara. La trama
consisteix en una història triangular entre dues germanes força distanciades –una de les quals és una veterana periodista
que acaba de ser acomiadada del diari– i una jove plena d’ambició que ha deixat
la feina perquè no la suportava més i vol denunciar les males pràctiques de
l’ex-empresa a través dels mitjans.
Com
es veurà, es necessiten les unes a les altres per sortir del malestar en què es
troben. I és aquí, precisament, en els seus camins personals i lligams
establerts, on hi ha la llum de l’espectacle. El sarcasme agut de les germanes,
la impertinència de la jove, la gata Muriel que ja forma part del mobiliari de
la casa o la pitjor de les notícies... doten d’ànima l’argument, traslladant la
crítica de la censura pública a l’esfera més íntima. Hi ha també un espai
escènic tan obert com evocador; i unes projeccions que ens ajuden a situar-nos
en el temps i ens recorden l’íntima relació entre la realitat i l’espectacle.
L’interès
de la història (amb els seus girs), el text àgil i la brillant interpretació de
les actrius sostenen una obra entretinguda i actual que convida al debat. Un tret al cap no és només un espectacle
molt recomanable, és un espectacle necessari per a la bona salut d’un teatre
que es pretengui implicat amb el seu moment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada