August Strindberg és el pare del teatre suec contemporani.
Un autor que arriba a Catalunya de tant en tant, en producció d’algunes de les
seves obres més reeixides i conegudes a nivell mundial com La Senyoreta Júlia o El Pare,
i que queden generalment com a peces gairebé exclusives pels amants del teatre
de text, dens i pessimista. En els seus textos, hi ha la llavor del teatre de
l’absurd i de l’expressionisme, dels quals va ser-ne un dels precursors. Aquesta vegada ens arriba Dansa de mort a la Sala Muntaner.
El
títol ja ens avisa, perquè Dansa de mort,
és un ball pugilístic sense treva entre
una parella que no se suporta, encara que no es pugui separar, després de 25
anys de matrimoni. El Ricard (Lluís Soler), un militar fracassat i degradat, i
l'Alícia (Mercè Arànega), una exactriu que mai ha gaudit d'un dia de glòria,
viuen un infern matrimonial tancats en una torre, una antiga presó, d'una illa
on bufa la tramuntana. Un vent que pot fer embogir a qualsevol, i més a aquests
dos personatges.
S’odien. Estan a punt de celebrar les bodes d’argent del seu
infernal matrimoni quan arriba a la seva aïllada fortalesa el cosí Carles (Carles
Martínez), així mateix víctima d’un desgraciat matrimoni. Carles serà la
víctima d’una mena de ritual grotesc, d’una cerimònia tempestuosa que el
director Jordi Casanovas ha traslladat a l’Espanya del cop d’estat de Tejero en
el qual Ricard hi està implicat. L’arribada de Kurt (que no oblida que en el
passat el vell militar va influir en la seva exdona, que va posar-li en contra
els fills i va quedar-se amb el patrimoni familiar), sembla que portarà una
mica més d’obertura, i els esposos veuran en ell a l'interlocutor en el qual
podran bolcar tota la bilis de la seva paorosa existència.
Però en realitat
augmenta la perversitat de la situació, deixant-nos veure que no sols és
l’Edgar qui té desitjos de mort cap a l’Alice, i destapant-nos una vessant
dominant en ella, davant un submís cosí, que acaba tan esgarrifat que decideix
deixar-los en el seu martiri mutu . La versió intenta acostar-nos una mica els
personatges a les nostres latituds, amb l’uniforme de la benemèrita del
militar, o parlant de l’illa on viuen com a mediterrània. Però res no pot
treure aquest aire amarg, aquest humor negre que destil·la el text.
Els actors,
què he de dir de tots tres, magnífics en els seus papers. La mort sempre està
rondant, sigui per la malaltia de cor de l’Edgar, sigui en el sabre que
brandeix quan, de vegades, dansa begut amb ulls brillant d’odi i ganes de matar
l’Alice, atiat per l’alcohol. Vaja, una obra que ens endinsa en les parts més
fosques de l’ésser humà. La disposició de l’escenari a la Sala Muntaner,
afavoreix que ens convertim en uns impúdics espectadors d’aquesta degradada
relació, que tanmateix sempre ens portarà algun record personal.
La dansa
mortal d'aquest triangle desenvolupada al tenebrós àmbit creat per l'eficaç direcció
de Casanovas no deixa indiferent a ningú. Rèpliques i contrarèpliques,
desplegades amb ben administrada energia i calculats silencis, creen una
atmosfera plena de grandesa teatral. Strindberg, en estat pur.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada