El títol no enganya. Una vida al teatre il·lustra la professió d’actor a través del dia a dia de dos actors que formen part d’una companyia estable de teatre de repertori. David Mamet va escriure Una vida al teatre el 1977 i li va dedicar a Gregory Mosher, productor i després director vinculat primer a l’escena teatral dels anys 70 a Chicago i després al cèlebre Lincoln Center de Nova York. L’obra és una successió d’impromptus, des dels dotze segons a poc més de dos minuts, que recorren la relació entre un actor veterà (Robert) i un de jove (John) de la mateixa companyia. I reflecteix a la fi els conflictes de l’actor, els problemes físics i de memòria als quals s’enfronta el primer, així com la seva insubstancial personalitat lligada només al teatre, i el canvi d’actitud del jove, de l’admiració a la desconsideració.
És
deliciosa la capacitat de Mamet per creacions situacions còmiques amb la més
fina ironia, adjectivar i visualitzar vivències íntimes quasi confessionals, i
dir la seva sense transcendentalismes sobre el teatre i tots els qui hi juguen:
des dels actors fins al crítics, que qualifica de sangoneres. La posada en
escena, l'ambientació musical —gairebé un personatge més que ajuda a passar
millor els nombrosos foscos que els canvis d'escena obliguen a fer— la direcció
de Moisès Maicas i la interpretació d'Enric Majó —un Robert que fuig en tot
moment del divisme que corria el perill d'haver adoptat segons la lectura que hagués
fet de l'obra— al costat de la interpretació de Dafnis Balduz —un John que
també fuig de voler trepitjar el mestre tot i que les seves lapidàries
rèpliques i contrarèpliques faci la impressió que li rellisquin de les mans—
fan d'un muntatge que ja té quaranta anys, una proposta que sembla nova, sempre
que els espectadors, com deia al principi, tinguin clar que estan davant d'una
reflexió tan profunda com embolcallada de senzillesa dialèctica sobre el fet
teatral.
El text té la virtut de jugar amb els diversos escenaris
del teatre: les reflexions després de la funció (que resulten un excel·lent i
còmic inici), els moments previs al camerino (abundants i fèrtils en la peça) o
la construcció d'escenes. Majó, en forma davant la marató d'entrades i sortides,
i Balduz, brillant en la seva rèplica, mostren una gran complicitat, sobretot
en els moments còmics. És aquí quan l'homenatjat es llueix amb un repertori de
ganyotes al més pur estil Majó. Amb una gestualitat i una manera de dir un text
cisellades durant cinc dècades.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada