No és la primera vegada que les obres críptiques —potser
perquè beuen de les fonts autobiogràfiques i també tràgiques—, de l'autor Lars
Norén (Estocolm, Suècia, 1944) han passat per diverses escenaris catalans. Fins
ara, però, probablement pel seu caràcter de teatre poc convencional, ho havien
fet en tres sales petites i privades: la Sala Beckett, amb l'obra «Dimonis»
(2006), la Sala Atrium amb «20 de novembre» (2012) i el Versus Teatre, amb
l'obra «Kyla (fredor)» (2014). És la primera vegada que una obra seva forma
part de la programació del Teatre Nacional de Catalunya. Lars Norén és
considerat el continuador de la nissaga Strindberg, Txèkhov i Ibsen i un dels
autors veterans i més reconeguts a tot Europa.
Poeta, director i dramaturg,
havia escrit i estrenat el 2007, un anys després de l'assassinat de la
periodista russa Anna Politkvoskaïa, l'obra «A la memòria», com també va fer
després l'autor Stefano Massini amb el monòleg «Dona no reeducable», vist al
Teatre Lliure la temporada passada. L'obra «El coratge de matar» és una de les
de la dècada dels setanta de l'autor —data del 1978—, i forma part d'una
trilogia no estrenada aquí juntament amb «Acte» i «La depressió», unes obres
que tenen, com algunes altres de l'autor, l'adscripció dels personatges en
feines de restauració.
Enfrontar-se a un text de Lars Noren és entrar
necessàriament en un seriós procés d’introspecció del que és difícil sortir-ne
indemne. Els seus textos ens endinsen en les relacions més intimes entre les
persones: no tant sols les relacions de parella, sinó, i sobretot, la relació
amb els nostres progenitors que marcaran i, en alguns casos, determinaran les
primeres. Com van fer els seus il·lustres predecessors, Ibsen i Strindberg,
Noren en situa al bell mig d’aquestes relacions en el seu vessant més agre i
punyent.
És el cas dels protagonistes absoluts d’ El coratge de matar : pare
i fill lliurats a un exercici d´intolerància mútua que ratlla la
psicopatia. Manel Barceló i Nao Albet embarcats en una nau a la deriva lluitant
per fer-se amb un timó que no saben menar. L’un i l’altre mostrant-nos el cantó
més fosc i dolent dels seus personatges. Barceló aconsegueix entendrir-nos amb
la seva interpretació del vell desvalgut que no és, per anar deixant caure la
seva màscara a poc a poc i mostrar-nos, al final, la seva alcohòlica i bavosa
luxúria.
Nao Albet, com a fill, se sap el dipositari de tota la baixesa moral
del pare, intenta controlar la seva neurosi allunyant la figura paterna de la
seva vida. Nao Albet -que també és el compositor de la banda sonora- fa una
interpretació valenta mostrant-nos un personatge permanentment crispat i
insegur però amb una determinació malaltissa. Radka/Maria Rodríguez és l’agent
de l’acció dramàtica: per ella coneixerem la trista vida sexual del fill i les
seves misèries morals i ella serà el desencadenant que precipita el final.
Magda Puyo mou les tres figures per un espai irreal a força de simbòlic, tenint
en compte també la presència d’una mare que, encara que ja és morta, plana per
l’escena i es deixa veure, d’alguna forma, en alguns elements escenogràfics.
L’espectador es troba al davant d’un mena de taller/magatzem ple de rampoines
d’entre les que sobresurten en quantitat, bustos i membres humans en guix
ocupant una polsosa prestatgeria i algunes caixes, quadres penjats amb poca
cura que tal vegada cobren vida, una taula d’antiga oficina... res pot fer
d’allò una autèntica llar. Malgrat tot, és l’espai que habiten i comparteixen
pare i fill; un espai tan sòrdid com la seva pròpia vida i que anuncia des de
l’inici el parricidi del desenllaç.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada