La
treva és l'acord temporal entre bàndols per posar fi a
l'enfrontament directe i és també l'espai temporal entre l'arribada de la
fotògrafa corresponsal de guerra Sarah Godwin (Clara Segura), greument ferida
per l'explosió d'una bomba a l'Iraq, i el seu retorn als escenaris bèl·lics en
l'obra del nord-americà Donald Margulies. En mig, una etapa al costat del seu
company d'aventures, de guerres, el també reporter James Dodd (David Selvas)
enamorat d'ella i que vol donar un gir a les seves vides. A la fi, la història
de com aquest treball afecta les relacions d'una parella de corresponsals de
guerra i sobre la qual l'autor planteja preguntes i reflexions que no són noves
en el món del periodisme.
De què serveix fotografiar l'horror? És una qüestió
de compromís humà o una addicció a l'adrenalina. Tot comença amb l'arribada de
Sarah i James, fotògrafa de guerra i reporter de guerra respectivament, que
arriben a casa. Ella està malferida després de patir en les seves carns un
atemptat de bomba i passar dues setmanes en coma. Tot flueix en la seva
relació, però des de la primera conversa ja s'intueix una petita escletxa. Al
poc apareixeran Richard (Ramon Madaula), l'editor dels seus treballs i la seva
nova "amiga" Mandy (Mima Riera). Aquesta dolça nena bé, organitzadora
d'esdeveniments, actua com a contrapunt als dos protagonistes. El típic
personatge ingenu i ignorant que serveix com a mirall deformat dels altres.
Per
James i Sarah aquest personatge els servirà en un principi per mostrar-se amb
certa superioritat moral, però també, d'acord amb l'evolució de la seva relació
amb Richard, sembrarà els dubtes sobre la seva relació i els seus objectius en
la vida. Doncs bé, tot això un ho veu des del primer minut d'intervenció de
Mandy. I cal dir que en la primera trobada entre Mandy i els seus comensals
està carregat de gags, burles i contrapunts que arrenquen rialles al públic. I
és que li costa molt al text a posar-se en la tessitura dramàtica que se li
havia de suposar. Però tot són punts de vista.
I Donald Margulies va escollir
parlar de l'horror de la guerra des d'una situació més acomodada. Hi ha molts
moments en què l'autor en boca dels seus personatges critica aquesta afectació
falsa de certa societat progressista per la guerra i les injustícies, però ho
fa des d'un loft de Nova York. Ens explica històries de la guerra, anècdotes
viscudes pels seus personatges que els sacsegen interiorment, però no ens les
mostra. Li interessa més mostrar un drama de personatges.
Amb el teló de fons
de la guerra, parla de l'amor, el compromís i la realització personal, sense
aportar molt més. Però és el seu punt de vista, i un no deixa de pensar en el
que s'hagués pogut treure al tema si s'hagués abordat des d'una perspectiva més
vivencial i documentada. Tot aquest text afecta les interpretacions. No és que
estiguin malament, ni molt menys (de fet, David Selvas està realment fantàstic,
és clar que té el personatge amb més recorregut emocional), però un té la
sensació que haguessin pogut donar molt de més ... si el text els hagués
permès. Cal criticar això sí, cert immobilisme en la proposta escènica.
La Treva és una comèdia que es digereix
molt bé. A vegades tan naïf com la Mandy, de vegades que busca volar més alt
que els seus globus, però es queda a mig camí, perquè això no era el seu
veritable fi i no li arriben els mitjans. Teatre comercial per passar la tarda
resguardada del fred o de la pluja. A la sortida, comproves que la vida segueix
el seu curs. Si bé després d'uns quants espectacles estrenats ja coneixem els
senyals identificatives de la Brutal, aquesta representació emmalalteix de
major risc, trencar la linealitat, oferir més contrapunts. Esperem que en
properes propostes siguin més atrevits amb textos amb més punta, que trasbalsin
de veritat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada