Després d´un recorregut prou llarg per les sales
barcelonines, des de la Sala Beckett, passant per la Villarroel i acabant a la Sala Flyhard,
Ricard de 3r no ha deixat ningú indiferent. El jove Ricard llegeix la tragèdia
que sobre l'ascens al poder de Ricard III va escriure Shakespeare. Ricard és un
adolescent que, en paraules de la pròpia mare, "li costa trobar-se",
pels companys de classe és un friki (o un freak) i un pringat com n'hi ha
tants. En Ricard que, per la força de l'edat o per ser fidel a l'etiquetatge,
se sent prou "al marge", s'obsessiona amb la figura shakespereana de
Ricard de Gloucester fins a convertir-lo en el seu heroi.
El regne del nostre
Ricard es troba al garatge de casa seva en el qual es tanca per tal de jugar
constants partides d’escacs amb un destí implacable. Un destí que es va construint escena a escena a cops
de silenci, paraules mig dites, gestos nerviosos, ungles que rasquen la cara
marcada per l’acne o per qualsevol altra irritació cutània de tal forma que
intentant fugir de la marca repulsiva no fan altra cosa que remarcar-la encara
més, papallones empresonades en presons de vidre, i trucades de mòbil que
ofereixen un respir d’esperança per deixar veure tot seguit la força destructora
de l’engany. Lluny dels discursos o de les tesis, lluny fins i tot de la
necessitat de verbalitzar la ràbia,
l'espectacle dibuixa dia a dia i al llarg d’un any l’itinerari
implacable que porta a que un noi anomenat Ricard, que cursa tercer, que no se sent a gust ni
dins del seu cos ni dins del seu món , i que juraria que sap mol bé el que significa la paraula “bullyng”, es transforma
en Ricard III, i fins i tot es mostra disposat a sobrepassar les marques del model. I el
pitjor ( i el millor) és que la proposta, no intenta vendre’t respostes
miraculoses : pretendre saber com mantenir sempre tancades les portes de
l’infern, és una fal•làcia massa comú que ajuda a tranquil•litzar els ànims,
però que no va més enllà del miratge.
El text de Gerard Guix, innovador i radical, està
dirigit per Montse Rodríguez, una perfecta mestre de cerimònies que posa la
cirereta del pastís a aquesta extraordinària creació. Però el nom amb el qual
s’ha de quedar el públic és el de la jove promesa de l’espectacle: Quim Àvila.
El
viatge introspectiu d’Àvila per la ment del personatge de Ricard és d’una
intel•ligència interpretativa extraordinària. Portat a l’extrem però
perfectament calculat i amb un reflex d’emocions totalment ensinistrat, el
protagonista transporta al públic a la bogeria d’en Ricard com si aquests
fossin simples càmeres de vigilància que observen el seu dia a dia. Els seus
ulls i els seus músculs expliquen amb veu muda la història anatòmica del
personatge, i l’actor demostra estar connectat amb cada nervi del seu
organisme. La facilitat de moviment,
l’elasticitat i el ritme sincronitzat en l’àmbit corporal aporten al relat una
eficàcia narrativa pròpies de l’excel•lència escènica.
El públic és capaç de
veure els factors externs del món de Ricard en les seves pròpies carns i fins i
tot observar el pas del temps d’una manera que poques vegades resulta tan
natural en teatre. Els monòlegs extrets directament de l’obra de Shakespeare
estan interpretats amb un combinat de naturalitat i èpica que encaixen a la
perfecció amb la història que s’explica. Gerard Guix, en la seva sisena obra
per a l'escena, ens situa davant un
retall de vida petit però prou significatiu i complex. La seva és una
escriptura a peu d'obra, un monòleg de gestos, sorolls, música i algunes frases
que entenem com a parts de converses amb personatges en off.
En estreta
complicitat amb l'autor, la directora Montse Rodríguez va teixint el fil
argumental amb imatges i símbols prou evidents, mentre petits fragments de
l'obra de Shakespeare suren per anar construint la intuïció de la tragèdia.
Però és l'actor Quim Àvila qui, tot sol a escena, ens mostra l'evolució
d'aquest fortuït aprenent de Gloucester. En un racó de garatge al que els
espectadors han accedit per la màgia del teatre, es desplega tot el seu món i
allí, invisibles i corpresos, assisteixen a la metamorfosi d'en Ricard. Ricard de 3r és un espectacle valent
que, malgrat que parli d'un adolescent, apel•la a la societat en general i ens
convida a una seriosa reflexió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada