Potser
Paul Thomas Anderson sigui, ara mateix, el cineasta més radical de Hollywood,
amb el permís de James Gray. Qui gosaria en aquestes terres, per exemple,
filmar una trilogia sobre els Estats Units com la que formen Pozos de ambición, The Master i aquesta Puro vicio que ens ocupa? I no ho dic
únicament per l'abast ideològic, conceptual, que formen aquestes tres
pel·lícules sinó també per la seva ambició formal, pels nivells d'invenció
estètica que arriben a assolir. En aquest sentit, si Pozos de ambición era una recreació del gran relat clàssic americà,
i alhora la seva crítica, i si The Master
proposava una revisió de la postguerra entesa com l'inici d'un somni
capitalista més aviat dubtós, Puro vicio
investiga els anys 70 per destapar el que van tenir d'al·lucinació, de narcòtic
gairebé letal per a tota una generació.
El punt de partida és clàssic: un
detectiu desencantat (Joaquin Phoenix, en un altre dels seus personatges
'outrés') investiga diversos casos a Los Angeles post-maig del 68, el que
permet que la pel·lícula es mogui en diferents ambients. No és això el més
interessant, però, sinó el fet que, a mesura que avança, Phoenix es veu perdut
en un territori cada vegada més nebulós, i que les seves troballes el porten a
la conclusió que tot s'ha tornat indesxifrable. Per descomptat, Anderson ens fa
pensar aquí al Robert Altman de El largo
adiós o al Arthur Penn de La noche se
mueve, dos clàssics dels 70 que ja investigaven aquests camins.
Però Puro vicio va més enllà. Perquè no només
vol certificar la fi del mite del detectiu en un univers progressivament opac,
sinó que trasllada aquesta idea a la posada en escena, que fa del film una mena
de viatge cap al no res, cap a l'abstracció de les formes, cap a la dissolució
de les imatges. Al territori del cinema nord-americà comercial, ningú havia
arribat tan lluny des de feia molt, molt de temps. Política, diners i sexe, tot
és poder en aquesta pseudocomedia, radiografia calenta de les baixes passions
que en el seu extrem humorístic apunta El
gran Lebowski, i de vegades ens deixa amb ganes de més Nota, però que
oscil·la com un pèndol fins a la negació del somni americà, el de Kennedy, i
els que van guanyar la guerra però també el de la democràcia capitalista.
PT
Anderson potser no ha fet la seva pel·lícula més rodona, però sí que ha
aconseguit que aquesta obra cinematogràfica no s'assembli a res. I per això, a
més de recolzar en una banda sonora incontestable, de rastrejar el pati de
darrere de la Costa Oest somiada per Don Draper, d'arribar al clímax en una
escena de sexe més potent que la càrrega de la brigada lleugera i de ballar
entre la paròdia i l'homenatge, entre el cultista i el descregut del noir;
compta amb el millor home per al treball. Joaquin Phoenix està genial, deixa
les tòpiques interpretacions al·lucinògenes de Johnny Depp a l'altura dels mals somnis, i torna a seduir-nos amb una
borratxera de destresa, d'enginy, de desimboltura aplicada a un text. La seva
llibreta d'investigador privat ens marca el camí. Només els seus porros
alleugen la caiguda de l'imperi nord-americà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada