Les Antonietes, una companyia i productora que s'ha especialitzat amb èxit
per fer lectures contemporànies dels
clàssics, ara ha presentat l'obra Vània.
Ho van fer amb Stockmann (Henrik
Ibsen) i amb Molt soroll per res(Shakespeare), entre d'altres, i ara
viatgen a la ruïnosa finca camperola on el mestre rus va tancar Vània, la seva
neboda Sònia, el doctor Astrov, el professor Serebriakov i la seva dona, Elena.
Una colla de personatges que, atrapats en la seva pròpia desídia, carreguen amb
les seves frustracions fins que un bon dia exploten i les vomiten. Sota la
direcció d'Oriol Tarrasón, els interpreten: Pep Ambròs, Annabel Castan, Bernat
Quintana, Arnau Puig i Mireia Illamola. El muntatge, Vània, amb vestuari
i ambientació actual, s´ha representat
al Teatre Lliure (Espai Lliure) de Montjuïc, dintre del cicle Aixopluc, i ara
hi són al Círcol Maldà. En la relectura del
clàssic, la companyia ha buscat el costat més vitalista i irònic d'un text que
habitualment es pinta molt negre i pessimista als escenaris i també,en
pel·lícules com Vania en la calle 42.
Amb Vània remunten el text com si
aquest efluvi dramàtic que és el temps txekhovià els mantingués tancats en una
situació sense altra sortida que "jugar " a ser els protagonistes
d''Oncle Vània'.
Míriam Illamola, Annabel Castan i Pep Ambrós |
Dins d'aquest espai invisible delimitat pel deixar passar les hores i els
dies que caracteritza Txékhov, es mouen amb descarada llibertat, prenent i
deixant els seus personatges com qui canvia de postura en una tertúlia entre
amics, dient només aquelles paraules que els semblen importants per explicar-se
i sobreviure, recreant aquelles escenes que realment serveixen l'essència del
joc. Una adaptació respectuosa –la respiració dels personatges és la mateixa,
només més jove i directa–, però sense acovardir-se davant el pes històric del
text i l'autor.
Els personatges d'aquest Vània
reben els espectadors ajaguts, amagats, immòbils i embolcallats en plàstics
transparents —uns plàstics que reomplen també algunes de les fileres de
butaques—, com si, a manera que van iniciant les seves intervencions,
s'enfrontessin al seu naixement com a tals.
Albert Quintana |
El vodka a dojo, les piles i les
puntades de peu als vells llibres d'un antic cau intel·lectual, la bonhomia i
la deixadesa temporal de la gestió de la finca per part de Vània i Sònia, la
invalidesa en cadira de rodes del professor malalt com a metàfora de la
invalidesa intel·lectual d'aparador de ciutat, la discussió sobre la venda de
la finca com a recurs de supervivència del professor i el tret de gràcia de
Vània —o de desgràcia— amb què Txèkhov va posar el punt àlgid de tensió, ni que
la sang no arribi mai al riu, acompanyen una interpretació molt ben apamada per
cadascun dels intèrprets i ben dirigida per Oriol Tarrasón, que manté el
caràcter tradicional de frustració de Vània, emfatitza l'enamorament de la
neboda Sònia, rejoveneix el caràcter i dota d'un cert cinisme el doctor Astrov,
no ultrapassa el poder de seducció d'Elena i mostra un Teleguin / professor
Serebriakov en una ajustada balança entre la calma de Teleguin i
l'esquizofrènia del professor. Sent a més una de les saboroses pinzellades metateatrals que conté
el muntatge.
Pep Ambrós |
El director té la complicitat d'un excel·lent equip interpretatiu.
Tots tenen el seu moment de lluïment, tot i que les mirades se centren en
Ambrós i Quintana. El primer és un Vania costa avall, de vegades deformat per
la seva incontinència etílica, però el jove actor agafa les regnes del
personatge amb enorme determinació. Quintana és igual de seductor que Astrov en
un treball rodó. Ell sol domina l'escena per moments. Reitera que hi ha en ell
un actor per als papers més importants.
Concebuda
com un assaig obert, l´essencial posada en escena és com una alenada d'aire
fresc que rejoveneix el text sense renunciar a la malenconia txekhoviana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada