Aquesta hilarant comèdia sobre el món de la publicitat ha estat finalista del premi Quim Masó 2013 per a projectes teatrals. El seu autor, Alberto Ramos, és un dels dramaturgs més destacats del teatre català actual. En els darrers anys ha estrenat, amb gran èxit, les obres Yayoflautas lejanos, Pau I el Conqueridor, No em dic Manuel o Pep Talk..
És ben clar en el títol amb aquest Només que la idea de partida és una experiència petita, trivial, tot i
que desconeguda per a la majoria dels consumidors (preguntar a un grup de
ciutadans per quina campanya els impacta millor i així, decidir en la forma de
l'anunci final). Una trobada forçada de desconeguts (aparentment) que
reorganitzen els seus rols (el que parla massa per fer-se valdre, el cínicament
còmic, la que escolta i manipula per un tercer interès, la pragmàtica...) per
acordar el millor anunci possible d'aquesta marca d'aigua natural.
La idea és
ben diàfana, concreta. Aquesta anècdota desemboca en uns salts continus de girs
dramàtics. L'anunci passa a ser el context i el que domina, finalment, és la
relació entre els membres d'aquest grup. Hi ha molt engany, molta trampa.
Només un anunci és una
comèdia i un joc de misteri. És el Cluedo. Res i ningú no és el que sembla.
Gairebé ningú: hi ha un divagador compulsiu que és tan ell mateix que seria
inútil fer aflorar una personalitat oculta. Els altres (la moderadora del
'focus group' i els dos elegits per avaluar un anunci d'aigua) són personatges
que destaparan escena a escena el que són i per què hi són.
A l´obra veiem
com una agència de publicitat ha seleccionat tres persones que hauran de veure
dos esbossos d'anuncis, jutjar-los i triar-ne un per a una campanya d'un
client, una empresa d'aigua embotellada. Cap d'ells té una feina relacionada
amb la publicitat. La reunió, moderada per una professional, és observada pels
clients: l'empresa anunciant i l'agència de publicitat, que es troben a l'altra
banda d'un mirall i no poden establir cap mena de contacte amb els
participants. Aquesta és una de les normes que s'han de respectar. Una altra
norma (no escrita) és que no s'hi poden introduir armes de foc. És de sentit
comú. Però el món de la publicitat no es regeix pel sentit comú.
El text d'Albert Ramos podria estar en la línia crítica d'El mètode Grönholm si al final no
pesessin tant les motivacions íntimes dels personatges. L'important és que el
muntatge funciona, també per l'excel·lent tempo marcat pel director Carles
Mallol i un equilibrat nivell interpretatiu, destacant l'estil que exhibeix
Alícia Puertas. Én definitiva una comèdia amb tocs de
thriller i trama sorprenent que toca el crostó a l’imperi de la publicitat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada