Aquesta pel·lícula noruega del 2011'adapta de manera molt
lliure ( i esplèndidament ) la novel·la de Pierre Drieu La Rochelle en què es basa l'obra mestra de Louis Malle Fuego Fatuo ( 1963 ) .
L'itinerari és similar, actualitzant l'època, canviant la
ciutat i fent que el protagonista no estigui desintoxicant-se de l´alcohol,
sinó de tot tipus de drogues . Anders aviat finalitzarà un tractament en un
centre de desintoxicació. Com a part de la seva teràpia, li autoritzen a anar a
la ciutat per assistir a una entrevista de treball. Aprofitant aquest permís,
es queda a la ciutat vagant i reunint-se amb gent que feia temps que no veia .
Als seus 34 anys, Anders és intel·ligent, guapo i de bona
família però està profundament pertorbat per les oportunitats que ha
desaprofitat i per les persones a les quals ha decebut. Encara és jove, però
sent que la seva vida ja ha acabat El
dia s'acaba i es presenta una llarga nit en què els errors del passat
suscitaran la possibilitat de l'amor, d'una nova vida i de l'esperança
d'imaginar un futur a partir del dia següent.
Amb la senzillesa com a millor arma expressiva, i un to
documental infectat de veus en of, Oslo
31 de agosto retrata, alhora, un canvi de temps i un canvi d'actitud
personal. Admirador de la Nouvelle Vague, Joachim Trier,el director, també treu
la càmera als carrers per recorre’ls amb el seu antiheroi , entre festes,
entrevistes de treball i retrobaments amb els vells amics. La fragilitat feta
persona, el dubte existencial com a leitmotiv i antimotor .
Som espectadors del preciosisme de l'estiu nòrdic, ple
d'imatges-sensació (contemplem l'estranya emoció que sent quan s'acosta a Oslo
en cotxe; escoltem com enumera la seva vida mentre està assegut en un cafè,
solitari, els salts de raccord durant la conversa entre Anders i Thomas al parc
són d'un encert commovedor), boniques, seductores, però, fet i fet, hipòcrites
i buides. I, com sembla voler dir-nos Trier, imatges que conformen un escenari
que es revela, en la seva bella fotogènia, com un mortífer parany emocional.
Implacable, devastadora aquest segon llarg de Joachim Trier ha
estat una de les propostes més engrescadores de la cartellera actual. No hi ha
cap concessió al melodrama ni a la psicologia barata en aquesta ficció que
flueix fins a una segona part enlluernant pel seu domini del temps mort,
oposada a la estructura episódica i més convencional de la primera.
I l’espectador
no trobarà repòs pel que fa a un retrat contundent de la manca d’esperances, de
la depressió davant un entorn acomodatici i burgès. Potser Trier estigui
parlant d’Oslo, però tot resulta igual de reconeixible per a l’habitant de
qualsevol ciutat europea, fins al punt que la pel·lícula acaba copsant una
tonalitat abstracta, al·lucinada: les escenes que descriuen la nit i l’alba
d’aquest viatge cap al no-res són de les més terrorífiques que he vist
darrerament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada