Lluís Pasqual s'ha
superat. Déu n'hi do al·ludir al passat, sense gens ni mica de nostàlgia, des
del present. O sigui, convertir (acotar) la Sala Fabià Puigserver
de Montjuïc fins a transformar-la en un Lliure de Gràcia, el d'ahir i el
d'avui, una mica més gran. És el niu teatral idoni per a la màgia d' Els
feréstecs, una delícia que ningú s'hauria de perdre. Com va apuntar el seu
responsable, «teatre per a nens grans»: una obra alegre i fins i tot guaridor;
xarop per oblidar-se durant hora i mitja en un teatre del món exterior i les
seves penes.
L'argument d' Els feréstecs gairebé és el que importa menys, una bogeria festiva tan primària com els seus personatges masculins. Quatre bruts fanfarrons, dels de l' aquí mano jo , pacten un matrimoni entre dos joves que no es coneixen. La mediació de les seves dones farà que el negoci es mogui per camins inesperats en un disbarat progressiu. En lloc dela Venècia de finals del
XVIII de Carlo Goldoni som als Països Catalans de la primera república
espanyola. Les dones tindran al final bastant més poder del que s'imaginen els
seus feréstecs marits.
Amb aquesta petita història i el geni del dramaturg, fundador de la comèdia italiana moderna, Pasqual teixeix com el millor artesà una joguina escènica que vola i vola sense pausa.
L'argument d' Els feréstecs gairebé és el que importa menys, una bogeria festiva tan primària com els seus personatges masculins. Quatre bruts fanfarrons, dels de l' aquí mano jo , pacten un matrimoni entre dos joves que no es coneixen. La mediació de les seves dones farà que el negoci es mogui per camins inesperats en un disbarat progressiu. En lloc de
Amb aquesta petita història i el geni del dramaturg, fundador de la comèdia italiana moderna, Pasqual teixeix com el millor artesà una joguina escènica que vola i vola sense pausa.
El director de Reus sent Goldoni, aquella Venècia, com
una cosa molt pròxima, familiar, cosa que li permet desplegar tot el seu
talent. És en aquesta obra més que en Celebració, Quitt i fins i
tot Blackbird, les peces que ha presentat des del seu retorn al Lliure,
on la seva saviesa flueix com si fos aigua fresca de font. L'ús de les variants
dialectals del català és, a més, un recurs hàbil per magnificar la comicitat
intrínseca d' Els feréstecs.
La direcció de Pascual ha afavorit, a més, una interpretació extremada dels seus actors i actrius que ressalta amb molt la hilaritat de la representació, acompanyada d'una sèrie de posats que amaneixen l'imponent resultat final. D'aquesta manera i com sempre, Jordi Bosch, desenvolupa un caràcter estúpid i bonifaci , si bé rigorós, amb una solvència com la que ja vam veure aLa Bête. En el bàndol agrest li segueixen
Boris Ruiz, Xicu Masó, magnífic en la seva composició i Andreu Benito, al que li falla en alguna
cosa però se´n surt prou bé .
Del bàndol femení, en el qual trobem a Rosa Vila, Laura Conejero, Rosa Renom i Laura Aubert, no es pot més que destacar, també, el treball coral de totes elles, les contradiccions entre les seves idees més domèstiques i liberals i la seva situació i ancoratge en unes famílies i una societat àmpliament masclistes, generen les circumstàncies idònies per fabricar humor i del bo.
La direcció de Pascual ha afavorit, a més, una interpretació extremada dels seus actors i actrius que ressalta amb molt la hilaritat de la representació, acompanyada d'una sèrie de posats que amaneixen l'imponent resultat final. D'aquesta manera i com sempre, Jordi Bosch, desenvolupa un caràcter estúpid i bonifaci , si bé rigorós, amb una solvència com la que ja vam veure a
Del bàndol femení, en el qual trobem a Rosa Vila, Laura Conejero, Rosa Renom i Laura Aubert, no es pot més que destacar, també, el treball coral de totes elles, les contradiccions entre les seves idees més domèstiques i liberals i la seva situació i ancoratge en unes famílies i una societat àmpliament masclistes, generen les circumstàncies idònies per fabricar humor i del bo.
Laura Aubert |
Vull destacar i
constatar el qui ja els coneixien d’anteriors espectacles, la capacitat
interpretativa que s’amaga darrere del jove actor Pol López —aquí en el paper
de l’hereu Quimet, el pretendent— on l´hem vist com a protagonista a la inoblidable
Gossos, estrenada també al Lliure, i la jove actriu Laura Aubert —aquí en el
paper de la pubilla Llucieta, la casadora—, fundadora, a la vida real, de la
companyia Els Pirates, i que en temporades recents ja ha cridat l’atenció amb
espectacles de petit format com El darrer triangle, Ulisses, una
odissea musical’, Teoria de catàstrofes o Sing Song Swing, en
sales petites com La Seca ,
el Regina, el Gaudí Barcelona o el Círcol Maldà. El paper de Llucieta en el
retaule d’Els feréstecs’, però, li augura, des d’ara, un abans i un
després en la seva trajectòria.
El resultat és una peça amb tocs d '"obra
mestra" sobre l'escenari, un d'aquells moments en què el teatre, l'art i
la cultura s'uneixen per donar un respir a l'ànima, en aquest cas en forma de
comèdia, amb el qual vam descobrir que l'actual i el contemporani acostuma a
tenir la seva arrel en els clàssics, i que és la suma de tradició, innovació i
adaptació que moltes vegades permet assolir el triomf. De nou sembla que el
Teatre Lliure, ha tocat el cel, aconseguint un enorme encert a l'hora de
programar la seva temporada teatral.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada