El ejercicio del
poder comença amb un somni
en el qual una dona nua s'introdueix, sol·lícita, a la boca d'un enorme cocodril
davant l'observació d'un grup d'homes en un entorn palatí amb aires ministerials.
El mateix que, amb certes variacions, veiem a continuació, ja en la realitat,
amb uns joves que celebren una festa, amb la música a tot volum, mentre beuen i
s'ofereixen sexualment entre si. Una trucada trenca el moment: hi ha hagut un
accident d'autobús amb diversos morts. L'operatiu ministerial s'activa.
Trucades, cotxes que recullen als polítics de torn i desplaçament cap al lloc
dels fets.
D'aquesta manera
arrenca la segona pel·lícula de Pierre Schöller després del seu debut a Versalles,
obra que mirava de prop el cinema dels germans Dardenne, productors, no per
casualitat, d´ El ejercicio del poder. Aquest començament és hermètic i
enigmàtic: quan veiem a Bertrand Saint-Jean (Olivier Gourmet), ministre de
transport del govern francès, arribar al lloc de l´accident, encara no sabem bé
per on pretén Schöller conduir la narració.
L'exposició és lenta, detallista,
encara hermètica. La sensació és d'observació dels esdeveniments. Una manera de
marcar, des del principi, el to i el ritme que Schöller vol imprimir a una
pel·lícula ambiciosa i complicada en el seu plantejament i en les seves idees.
El ejercicio del
poder pretén ser un
acostament no tant a unes qüestions polítiques sinó a la política en si
mateixa. A la seva organització, a les xarxes que la teixeixen, als interessos
que la sustenten. Hi ha un desig explícit de ser objectiu, directe, sense caure
en cap manera en un joc ficció-documental que, és evident, podria haver estat
una elecció bastant fàcil per construir aquesta narració.
Schöller s'endinsa
en els secrets de la política des de diferents perspectives, però sempre des de
l'interior del poder. Això pot produir per part de l'espectador un cert
distanciament en no entendre bé certes qüestions, un sentiment de total
llunyania cap a aquelles coses que es discuteixen en els anomenats passadissos
del poder, un espai metafòric que Schöller s'ocupa de ressaltar. Però aquesta
distància que la pel·lícula pot crear respecte a l'espectador, i que crec, és
totalment deliberada, correspon amb una de les idees més interessants que proposa
en la seva narració El ejercicio del poder: l'enorme distància entre les
decisions de poder dels governs i els ciutadans. Així, Bertrand, que en tot
moment és presentat com un home / polític que busca una complicitat amb els
seus subordinats, quan comença a adonar-se’n que ha de posicionar-se per no
perdre el seu poder i els seus privilegis prenent decisions que van en contra
dels seus ideals, també descobreix que està sol, que no té amics, que els
individus que estan fora del seu cercle de poder no representen res. Aquesta
imatge d'una política allunyada del poble que rep les seves decisions, és
potser més necessària que mai en un moment en què la política s'ha convertit en
alguna cosa banal, sense cap reflexió.
Per accentuar encara
més l'anterior, Schöller mostra però no comenta, es queda al marge, potser una
cosa que molestarà a molts, però, potser sigui la millor manera de fer veure
que ara, en els àmbits del poder, els que governen realment no són aquells que
s'asseuen a les cadires ministerials, sinó que des de l’ombra mouen els diners.
Per Schöller el polític pur sembla haver-se esvaït, o està en això, o potser
simplement ha esdevingut en una forma diferent, en un ésser mutant que s'ha
adaptat als nous temps. Per això
utilitza la figura del conseller de Bertrand (un superb Michel Blanc), un home
que estudia i entén la política des d'una perspectiva encara intel·lectual, com
un polític que pretén, des de la feina, canviar les coses. Davant d'ell,
assistim al procés de canvi de Bertrand, qui, com en el seu somni premonitori,
s'introdueix voluntàriament en una gola que sap que tard o d'hora li acabarà no
només engolint, sinó també trinxat. Però accepta aquest repte, accepta aquesta
destí. Com demostra la terrorífica imatge final, quan observa al seu conseller
i amic retirar-se d'un joc al qual no li han convidat, com un desterrat del
regne.
El ejercicio del
poder és excel·lent, és
incisiva i feridora i, sobretot, molesta. Perquè planteja qüestions que poden
incomodar diferents tipus d'espectador. I, sobretot, perquè certifica que la
política no ha mort. Sinó que s'ha convertit en una cosa diferent. Possiblement
en alguna cosa molt pitjor. I per això, ha construït una obra tan freda i
distant com aquells qui manegen la vida dels seus països.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada