La deconstrucció —un terme que de la
filosofia va saltar a l'arquitectura i de l'arquitectura a la gastronomia—
sembla que també ha arribat al teatre. Deconstruir una obra clàssica per
obtenir-ne, doncs, un significat diferent, pot servir perquè aquells que han
sentit a parlar o han vist l'obra en qüestió, acabin d'entendre'n els
intríngulis. Però la deconstrucció també pot servir per fer-ne un exercici
d'experimentació que acabi sent tant o potser més interessant que el mateix
clàssic deconstruït. Diria que el dramaturg José Sanchis Sinisterra aconsegueix
els dos objectius alhora perquè la seva proposta —elaborada per un encàrrec de
la mateixa Sala Atrium— entra en les interioritats, les il·lusions i les
angoixes de les tres protagonistes principals de l'obra d'Anton Txèkhov: Olga,
la més gran, amb 28 anys; Maixa, la mitjana amb 25 anys; i Irina, la més jove,
amb 20 anys.
El procés utilitzat per Sanchis Sinisterra fa que les tres
germanes surtin del marc de la ficció i, en una interpel·lació directa als
espectadors, els desvelin el que potser passarà, com passarà, què podria passar
i per què passarà. És, doncs, una mena de retrocés en el procés d'escriptura de
l'autor per replantejar la trama a partir d'una mirada manllevada de les
mateixes protagonistes. En el cinquè aniversari de la sala Atrium, la companyia
ha repescat aquesta obra, que va encarregar a Sanchis Sinisterra. Els 13
personatges de Txèkhov queden reduïts a la mínima expressió a l'obra de
Sanchis: només les tres germanes apareixen en escena. Tres personatges que
reflecteixen les il·lusions i les frustracions de la decadent classe alta
russa.
Sanchis va preparar aquest text especialment per a la seva representació
a l'Atrium i per a la seva companyia resident: la Companyia Sala Atrium. Però
Sanchis no es va limitar a reduir el nombre de personatges, per adaptar el text
a un escenari petit; l'autor valencià va optar per replantejar-se el conjunt de
l'obra i, tal com anuncia el titol, "deconstruir Txèkhov". L'obra es
despulla d'artificis i les actrius trenquen barreres amb el públic: se li
adrecen personalment per explicar els fets i per interpretar les reaccions dels
altres personatges de l'obra de l'escriptor rus, que es mantindran absents. La
idea d'aquest teatre minimalista és reduir Txèkhov a allò essencial. Sanchis
Sinisterra juga bàsicament amb la proximitat entre les actrius i el públic.
I
les dimensions de la Sala Atrium són idònies per un espectacle d'aquestes
característiques, ja que la primera filera està col·locada pràcticament a sobre
de l'escenari. La configuració intimista de la sala permet jugar al màxim amb
l'expressivitat dels personatges. Un joc de llums i ombres, pràcticament
pictòric, enriqueix notablement l'obra. I el fet que tota Les tres germanes es representi en una petita sala ajuda a reforçar
la sensació d'ofec, que arriba a ser insuportable, fins i tot per l'espectador.
Aquell "anem a Moscou!" passa
de ser un somni a una maledicció. El destí, sempre lliga els dissortats
protagonistes. La felicitat sembla renyida amb el present on només hi cap una
certa nostàlgia, que acaba sent un record agre.
Sanchis Sinisterra experimenta
amb unes repeticions, de text i de moviment escènic que, tot i que podria
semblar reiteratiu, en realitat, aporta profunditat, raons per a un desencís
més profund. El desig blanc domina Irina (Patrícia Mendoza), mentre que Maixa
(Mireia Trias), salta d'una vida desenganyada a un guspira d'il·lusió. Olga
(Marta Domingo) és la dona que sap que tot és fantasia i que no hi ha espai als
somnis en la seva vida de dona soltera i adulta. Evidentment, el ressò del germà
i, sobretot, dels girs impetuosos de Natasha, causen un efecte terrible en la
relació familiar.
És un treball de direcció preciós, directe, amb moments de
densa poesia, que ensenya com (durant poc més d'un any) les noies saben que mai
més somniaran amb Moscou. Ni amb l'amor, ni amb una relació intel·lectual
mínimament cultivada. Desesperant cant que es fa preciós en el plor silent de
les actrius. Totes tres magnífiques. Molt recomanable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada