De
la mateixa manera que passa amb les obres de Shakespeare, si un ha vist ja
alguna versió d'un text clàssic que li ha marcat, per a bé o per a mal, no
sempre és fàcil enfrontar-se a una nova revisió. Conegut pel gran públic pel
reeixit musical Mar i Cel, però també per Terra Baixa, Àngel Guimerà és un dels
grans clàssics del teatre català. I enfrontar-s'hi, sobretot quan les seves
històries s'emmarquen en un context històric i social tan concret (finals del
segle XIX), no és gens fàcil. Però Carlota Subirós supera amb nota el repte de
treure la pols a la Maria Rosa i ens ofereix a la Sala Petita del TNC una
versió plena d'energia, amb grans actuacions i que aconsegueix ressonar actual
per centrar-se en les passions i el drama, atemporal.
D'entrada, i encara que
pugui sonar a caos o indefinició, la proposta escènica de Max Glaenzel juga
sense por a barrejar elements visuals i sonors de diferents èpoques, pocs i
humils (què fa una rentadora en escena quan no hi havia ni inventat i la roba
es rentava a mà al riu?). Encara que al principi això despista l'espectador,
s'aconsegueix l'objectiu d'enviar un missatge d'atemporalitat. Així, és fàcil
identificar aquest grup de treballadors precaris que fabriquen una carretera
feia no se sap on ni fins no se sap quan, però que comparteixen amb tots els
treballadors pobres de totes les èpoques la misèria, la incertesa i la ràbia.
En
aquest context, del qual no es defuig però en el qual Carlota Subirós tampoc
incideix massa, és en el qual es desenvolupa una clàssica història d'amor /
odi, un apassionant i torbador joc de dualitats, una lluita entre els
desgraciats nobles que valoren per sobre de tot la veritat, la noblesa i l'amor
pur, i els que, en nom d'un amor boig, mal entès i possessiu, són capaços de
qualsevol cosa, per horrible que sigui. Temes com la precarització laboral i el
masclisme se'ns mostren indignament actuals, i tot i que el text ressona antic,
el que relata no.
El
magnífic treball de direcció d’actors i l’efectiva concepció dels espais en les
diferents situacions que signa la directora. Gran encert en les escenes de
grup, transicions impactants i una escenografia de pocs elements i força humils
per potenciar la història d’uns desarrapats. Perquè d’això es tracta, d’un
context que mostra la vida d’uns treballadors en una mena de campament mentre
construeixen una carretera. La misèria no entén d’èpoques; la mateixa en temps
de Guimerà que actualment. El contingut és el punt que ens ha fet connectar
passat i present. La resta és forma, és a dir, Maria Rosa porta malles.
Subirós, doncs, s’ha allunyat d’una proposta de tesi o amb intencionalitat i ha
servit el clàssic amb una estètica contemporània. Maria Rosa és una història
tan bèstia, tan visceral, que li ha demanat a la directora un to diferent dels
treballs que li havíem vist. Un volum i expressivitat que fan que el públic
s’enganxi a la tragèdia, de la mateixa manera que la protagonista no pot evitar
encendre’s quan té a prop en Marçal. El llenguatge hi va a favor, barreja de
poesia i parla popular d’uns personatges amb profunditat humana.
I
aquesta vigència és el que el converteix a Maria Rosa en un clàssic digne de
ser revisat. Destaquen, i molt les interpretacions, que oscil·len entre les
enèrgiques dels actors més protagonistes i joves (caldrà seguir a Mar del Hoyo,
que fa una excel·lent creació entre la sensibilitat i la passió amb aquesta
Maria Rosa, i Borja Espinosa, cada vegada millor i molt creïble en el seu
humana maldat), i les matisades intervencions dels més experimentats (fantàstic
novament Manel Sans, genial com sempre Lluïsa Castells i sòlid i segur Francesc
Lucchetti i Jordi Figueras). Són ells, i la manera com els dirigeix i els
condueix Carlota Subirós el gran encert d'aquesta versió de Maria Rosa, que es
mostra molt eficaç per tornar al clàssic de Guimerà, per fer-lo proper als més
joves, i per remoure les consciències de tots.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada