Pere Riera sap que si vol connectar
amb el gran públic parlant de teatre ho ha de fer a través d’un univers
conegut, com és el de Hamlet, i més particularment amb el rol d’Ofèlia. Hamlet
ha servit i servirà a grans dramaturgs d’excusa per acostar-se de manera
directa, a través de l’univers dels actors, a grans temes col·lectivament
íntims. Però posats a trobar referents en aquesta Eva Dolç (Emma Vilarasau) que
ens proposen a Infàmia, els hauríem
de buscar una mica a clàssics com Eva al
desnudo i una altra mica a Sunset Boulevard.
Crepuscular moment el que viu aquesta actriu que després d’arribar al més alt
ara intenta passar pàgina inculcant tot el coneixement que l’experiència li ha
donat a jovenets actors que necessiten superar encara molts càstings per
arribar a ser com un dels seus grans admirats. Si és que mai hi arriben.
Una
actriu retirada, malhumorada, antipàtica. Però amb aquella aura que tenen les
velles glòries, aquella seguretat de la qual volen beure les noves generacions
del teatre. Dos joves actors que s’han posat a les mans de la diva per
aprendre, per captar l’esperit, la màgia de la interpretació. I un actor
triomfador, un veterà en el zenit de la seva carrera, que irromp en escena per
rescatar la seva antiga companya d’escenaris. Tot plegat esdevé una obra de
teatre dins de l’obra de teatre. Mentre el jove intenta atrapar la magnificència
de Shakespeare, la noia es prepara per a un càsting. Pateixen aprenent, és el
que pretenen.
Assistim a una obra diferent, inquietant, amb tocs d’humor, amb
molta tensió i amb un ritme frenètic, on es nota el segell de l’autor, Pere
Riera en un plantejament arriscat del qual, gràcies també a les bones
interpretacions dels quatre espases (Emma Vilarasau, Jordi Boixaderas, Francesc
Ferrer i Anna Moliner) surt victoriós. Comèdia agredolça -però comèdia- on el
diàleg prima per sobre de la resta d’elements i que brilla especialment en els
duels entre Vilarasau i Boixaderas. Tant fet a mida que s’aconsegueix l’efecte
màgic del teatre. Aquell en que, ni que sigui per uns instants, sembla que res
estigui preparat i tot sorgeixi per primer cop.
Anna Moliner, ja convertida oficialment
en una de les actrius de Riera i que el director/dramaturg havia fet brillar a Lluny de Nuuk o Barcelona, aquí ens
serveix el seu millor treball fins a la data oferint-nos tal quantitat
d’Ofèlies que qui hagi de muntar una futura producció de Hamlet no hauria de
tenir cap dubte en oferir-li el paper. L’escenografia crea tot un altre món, el
món aïllat on es fabriquen les històries que ens han d’emocionar. Tot i que no
és un escenari petit (hi ha públic als dos costats) sí aconsegueix recrear
aquesta atmosfera tancada que fa oblidar el que passa a la vida real.
Pere
Riera ens submergeix en el dilema dels límits (per dir-ho d’alguna manera) de
la interpretació. El Toni, que el que pretén és recuperar per a la professió la
seva antiga companya, arriba a extreure el millor dels joves actors tot
apel·lant a la força i l’emoció que els dóna la realitat de cadascú. I on són
aquests límits? Hi són? Estem parlant de crueltat? No hi ha debat perquè els
personatges no dubten a trobar les llàgrimes més sinceres i pures dins de les
pròpies ànimes.. A Infàmia, Riera
posa el dit a la nafra de la més polèmica, potser. I aconsegueix el que es
proposa: fer pensar i emocionar l’espectador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada