Abordar una pel·lícula
que es fica de ple en un tema tan delicat i complex com el de la pederàstia és
una tasca que pot lliscar perillosament per dues pendents: la del groguisme i
la del morbo. Trobar contenció i moderació sense censura alguna fan de Spotlight una rara avis en el panorama
cinematogràfic, tan tendent a la víscera i l'adrenalina com a reclam comercial.
Josh Singer i Thomas McCarthy aconsegueixen enfocar el seu guió des d'una
perspectiva gairebé de thriller periodístic permetent-nos seguir com la divisió
del Boston Globe que es dedica a investigar temes en profunditat i que dóna nom
a la cinta, Spotlight, enfonsa
l'estilet en aquest assumpte.
És una pel·lícula d'època que transcorre fa poc
més de deu anys però que sembla ambientada a la prehistòria; és a dir, en l'era
pre-internet. No hi ha dubte que McCarthy (que ja va trepitjar una redacció de
diari, com a actor, en la cinquena temporada de 'The Wire') aspira a elogiar el
periodisme tradicional d'investigació, aquell que treballa amb fonts i dades en
lloc d'especulacions. En conseqüència, el gran repte del director és escapar
d'una nostàlgia encegadora. Un objectiu complert gràcies al genuí compromís del
film amb la tasca professional dels seus protagonistes.
Cada dia és menys
habitual trobar pel·lícules centrades en el treball. La llei de l'arc romàntic,
del drama familiar, del trauma explicatiu, sembla marcar la pauta del cinema
industrial ianqui. Com ja va fer George Clooney a Bona nit, i bona sort, i molt abans Alan J. Pakula en Tots els homes del president o Sidney
Lumet a Network, McCarthy opta per
netejar la seva pel·lícula de soroll dramàtic ambiental i es concentra en la
investigació duta a terme pels seus protagonistes. "Procés" és la
paraula clau, un concepte que agermana Spotlight
amb algunes de les últimes pel·lícules de Steven Soderbergh (més Contagi que Erin Brockovich).
McCarthy posa en pràctica de manera pragmàtica
l'ABC de la posada en escena clàssica -plans generals per treballar la dinàmica
entre personatges, primers plans per accentuar els clímax dramàtics- i gestiona
la velocitat del relat amb eficiència: de la lenta cadència inicial al ritme
allegro que pren el film quan els diferents caps de la investigació van confluint.
A Spotlight li falta un bon tros per
acostar-se a Zodiac- li falta aquest
principi d'incertesa que colpejava l'ànim dels personatges i s'enriquia
l'experiència de l'espectador- però hi ha alguna cosa en la subtil recreació
històrica i en el treball de l'equip d'actors que fa pensar en l'obra mestra de
David Fincher.
El guió té moltíssimes capes: hi ha un transsumpte social que
ens parla de retallades, d'enfocaments periodístics, dates d'idoneïtat de
publicació, l'especial perill que corren les classes socials més desfavorides,
de pistes perdudes a les quals no se'ls va donar importància en el seu dia (de
la ceguesa de la societat), del flagell del terrorisme que era capaç de
paralitzar un país sencer després de l'11-S ... l'ambient dels primers anys
2000, el món informatiu i els casos d'abusos sexuals són permeables, es
comuniquen i avancen a l'hora. Sempre hi ha qui s'entesta a perpetuar el
silenci i qui fa el contrari tractant de llançar una mica de llum sobre racons
molt foscos.
Quin és el gran valor de Spotlight?
Fer gala d'un distanciament emocional que permet, mitjançant el llenguatge
periodístic, parlar de les coses pel seu nom, ser explícit i precís sense caure
en l'horrible drama del que denuncia deixant que s'escapi la història pel rumb
dels testimonis i arraconant . D'aquesta manera s'aborden els casos individuals
de pederàstia en el si de l'església, però també tenim alguns informes
psiquiàtrics que ens parlen d'un perfil de depredador sexual i sobretot, de
l'amplitud d'un problema que s'assenta sobre la base del poder desmesurat d'una
institució que és capaç de saltar-se fins i tot la justícia. En una època en la
qual tot just queden redaccions dedicades al periodisme d'investigació, un
altre supervivent, el cinema, s'ha arrogat una responsabilitat de la qual
nosaltres ens vam treure de sobre fa temps: la d´explicar que el periodisme ben
fet segueix mereixent la pena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada