Tot depèn del color del vidre amb que es mira, però també
de la perspectiva del narrador que explica la història, segons els membres de
la companyia Sixto Paz, que amb hISTÒRIA,
una obra sobre una relació de parella tan plena de silencis i zones fosques com
la Història de la humanitat.
La productora Sixto Paz,
amb un fort vincle amb la Sala Beckett, serà la darrera companyia externa que
actuarà a la seu històrica del teatre, abans del seu trasllat al Poble Nou a
final de temporada. Ho farà amb hISTÒRIA,
de Jan Vilanova Claudín, dirigida i protagonitzada per Pau Roca, amb Viky
Luengo i Miquel Gelabert.
El
text és un homenatge a la visió humanista d’entendre la Història que proposà
Marc Bloch, historiador i resistent antinazi afusellat a Lió el 1944. La trama
transcorre en dos nivells: La de les visions sobre la mort del personatge, i
una història d’amor en temps present. Podem arribar a conèixer les il·lusions,
les ombres o els silencis dels altres?, s’interroguen els dos relats. L’autor
d’ hISTÒRIA Jan Vilanova Claudín,
exposa que l’obra “intenta parlar de l’amistat, de l’amor i el compromís humà”.
La Història, en majúscules, hi té un paper important, més enllà de la trama en
temps present. Els dos nivells narratius s’intercalen: els fets passats (com va
morir l’historiador Marc Bloch) i els presents, protagonitzats per una història
d’amor entre un estudiant d’Història i la filla del seu professor.
L’espectacle
que es podrà veure fins al 21 de febrer és, de fet, un homenatge a una forma
d’entendre i viure la història en el seu vessant més humà (sovint allunyat dels
grans fets), a propòsit de les teories que va desenvolupar al respecte
l’historiador Marc Bloch, que esdevé així doblement protagonista del muntatge.
El text s’articula a partir de la investigació sobre l’afusellament, per part
de la Gestapo, de l’historiador francès a Lió. Hi ha un relat força èpic sobre
la mort de Marc Bloch, escrit per un antic resistent, Georges Altman, que no
estava allà en el moment dels fets. En
ella, s’explica que Marc Bloch va morir al costat d’un noi de 16 anys. Sembla
ser que, després de consolar-lo i just abans de morir amatrellat pels nazis, va
cridar un heroic “Vive la France”.
El jove protagonista (Pau Roca o Enric
Cambray) indaga sobre la possibilitat que els fets es produïssin segons aquesta
versió, o que en realitat aquesta respongui a una reconstrucció posterior per
donar a Bloch un final més llegendari. Aquesta línia argumental se superposa
amb la relació entre aquest alumne i la filla del seu professor d’història
(Viky Luengo). Els paral·lelismes entre una i altra trama, entre la reflexió
sobre la comprensió de la història passada i la nostra pròpia història
s’expressa a través de la següent pregunta: “Podem arribar a conèixer les
il·lusions, les ombres o els silencis dels altres?
Sixto Paz, que en els
darrers anys ha mantingut una estreta relació amb la Sala Beckett, on ha
estrenat muntatges d’èxit com Pulmons
(2014) i L’efecte (2015), serà
l’última companyia externa que actua a la seu de Gràcia abans del seu trasllat
al nou equipament situat al barri del Poble Nou. . És un cop d'efecte
imprescindible per atraure el públic amb uns personatges que són empàtics (i
alhora tràgicament perdedors). Aquests silencis d'avui són els que també es
produeixen en els fets històrics i que costa tant de fer entenedors: com la
d'una execució de 30 membres de la resistència per part de l'exèrcit nazi un 16
de juny del 1944.
No cal èpica per a un acte heroic, encara que es produeixi de
nit, i sense, aparentment, testimonis. Sixto Paz torna a clavar fins al fons,
amb intensitat i alguna sorpresa. Lloable paper dels actors, també el de
Cambray, que substitueix a Pau Roca en algunes funcions. Una
feinada que demostra un gest còmplice amb la manera de fer del grup.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada