Membre de l'anomenada Tercera Generació de cineastes polonesos, de la qual formaven part Krzysztof Zanussi,
Roman Polanski i Jerzy Skolimowski, hereus del Nou Cinema Polonès que va copar Andrzej
Wajda, i la generació
prèvia a una quarta dominada per Krzysztof Kieslowski,
Zulawski acabava d'acabar Cosmos (2015), el seu
últim treball, que ja va rodar amb evidents
problemes de salut i amb la qual no va
poder acudir al passat Festival
de Sitges. Va començar a fer cinema molt jove sent el seu
primer treball una adaptació de la novel.la del seu pare Trzeciej czesci nocy. Però les contínues dificultats
per fer cinema a
la seva terra van acabar portant-lo
a França, on va tenir el seu primer gran èxit amb L'important és estimar (1975), en què a més recuperava
a Romy Schneider,
antic símbol virginal amb la seva sèrie de Sissi, emperadriu , portant-la fins a extrems interpretatius de gran dolor.
Una cosa que va reviure en la seva següent pel·lícula, La possessió (1981),
aquest cop amb Isabelle Adjani, i en una òrbita de inclassificable
terror artístic que només trobava comparació
amb el britànic Ken
Russell, el que conformava una espècie de díptic amb
les seves dues millors obres.
Unes pel·lícules caracteritzades
per un extraordinari suport de les bandes sonores
que portaven a les seves
històries, ja de per si arrabassades,
fins al territori del melodrama d'autor, gairebé d'avantguarda,
amb constants moviments
de càmera allunyats del
classicisme, i una desmesura
que podia apassionar tant com carregar. Hi
ha cineastes que fan pel·lícules per a construir
històries i d'altres que les fan per vomitar-les. El polonès Andrzej Zulawski pertanyia
al segon grup.
Quan en l'últim pla de L'important és estimar, la seva obra més
llegendària, un destruïda Romy Schneider diu
a la fi "t'estimo" davant el
cos ple de sang i moribund del seu amant,
no ho està xiuxiuejant, que és el que
aparenta fer, l´està expulsant des
dels seus budells, des del seu cor
destrossat, com una explosió de cinema
eixamplat que prové des del més fosc de la naturalesa
humana, des del més dolorós de la tasca
creativa. Aquest pla,
aquesta pel·lícula retraten a la perfecció la carrera de Zulawski,
mort ahir dimecres als 75 anys, a causa d'un
càncer. Ja fa temps que no li seguia el rastre però aquesta
pel·lícula no la oblidaré mai ni la sensació que vaig tenir quan la vaig veure
per primer cop al cinema. Va per tu mestre perquè amb creadors com tu sentim
que l´art ens transporta a altres llocs més enllà de la raó i els
convencionalismes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada