La
Zaranda Teatro Inestable de Andalucía la Baja és una companyia molt
prestigiada, coneguda i multipremiada internacionalment, sobretot a Amèrica
Llatina. En la geografia espanyola compten amb un públic fidel que mai es perd
els seus espectacles. A Catalunya són profundament admirats per la gent de
l'ofici escènic, però bastant desconeguts pels espectadors, inclosos els que
tenen hàbits teatrals. Ara es pot reparar això perquè La Zaranda recala al
Romea, obrint la temporada del teatre barceloní fins al dia 20 de setembre, amb
el seu últim treball, El grito en el
cielo. Un muntatge estrenat a Temporada Alta de Girona, l'embrió del qual
neix a la Biennal de Teatre de Venècia del 2014.
D'aquí ve precisament ara La
Zaranda després de realitzar un interessant taller en un antic manicomi on han
representat El régimen del pienso,
espectacle que al costat de El grito en el
cielo significa un canvi de rumb en la companyia. Però tots dos incideixen
en les bases sobre les que se sustenten els seus espectacles: una recerca
constant, la consideració del teatre com a ritual sagrat, les devastacions que
deixa el pas del temps i uns personatges que no viuen un argument, sinó una
passió. També el repartiment presenta novetats, ja que l'habitual trio d'actors
de la Zaranda, Gaspar Campuzano, Enrique Bustos i el mateix director, Francisco
Sánchez, se sumen Celia Bermejo i Iosune Onraita.
Amb 37 anys de trajectòria,
el grup ha aconseguit no perdre en el camí seva condició de companyia friki, a
la qual se li pot considerar fundadora del “neoesperpent”, hereu de
Valle-Inclán, però amb components contemporanis com és la seva poesia escènica,
la seva aversió per les modes i les tàctiques comercials, els seus textos
depurats, una plàstica senzilla però colpidora i poètica i l'ús simbòlic i
metafòric dels objectes més diversos. Mestres
en l'ús clarobscur tan barroc com teatral, La Zaranda posa ara El grito en el cielo per aquelles
persones condemnades,en el tram final de la seva vida, a romandre en una
confortable i asèptica residència: un lloc poblat de desesperança per a
personatges desnonats de la vida.
Aquests personatges sense nord viuen en una estrafolària
i asèptica avantsala mortuòria, "d'una clínica de referència
internacional", on encara és possible somiar amb un viatge que els torni
la vida, el dolor (com a part de la condició humana) i el tresor de la
llibertat perduda.. Els quatre protagonistes de l´obra emprenen un viatge de
retorn a la vida, al seu dolor i a la llibertat. Fugen del "confort i
l'asèpsia" conscients que la vida va lligada al dolor i al risc. El
plantejament terrible de l'espectacle no deixa entreveure la seva extraordinària
comicitat; aquesta comicitat apareix, però, des de l'inici.
El sentit de
l'humor negre i profund de La Zaranda vessa per tot l'espectacle,
presentant-nos uns personatges que ens entendreixen i diverteixen per la seva
proximitat. Estimem la seva esforçada lluita per la dignitat, tot i saber-la
inútil. Passió, compromís i genuïnitat defineixen a la companyia, que el 2010
va guanyar el Premi Nacional de Teatre.
Després de 37 anys de trajectòria,
deixant de banda les modes i les tàctiques comercials, les seves obres són el
resultat d'una recerca constant, d'una introspecció profunda i d'un treball en
comú que dóna lloc a la creació, una realitat que sorgeix com si tingués vida
pròpia. La mort, les devastacions que deixa el pas del temps, la memòria són
tractats amb humor i ironia sense perdre gravetat ni transcendència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada