El
tàndem Xavier Albertí-Narcís Comadira funciona. Des d’aquell meravellós Pinsans i caderneres a aquest muntatge
bizarre que es pot veure fins al final de mes al TNC on el poeta fa servir L’hort dels cirerers de Txékhov, els
Evangelis i el Hamlet de Shakespeare
per fer un retrat de la Catalunya d’avui. La família i alguns convidats de Setmana Santa
són convocats a la casa pairal de l'Hort
de les Oliveres es reuneixen per celebrar, com feien cada any abans de la mort
del patriarca Bofill, els dies de Pasqua. La causa de la trobada d'aquest any,
però, amaga l'interès d'uns per tancar amb urgència el tracte de venda de la
finca, sempre que l'hereu dels Bofill cedeixi a la clàusula que el testament li
ha atorgat en privilegi de decidir unipersonalment sobre la casa i les
oliveres, al marge de l'herència compartida amb la mare i la germana.
Amb
aquest conflicte d'interessos de fons, cadascun dels personatges treu a la llum
els seus fantasmes i els seus secrets: el fill, que ha portat a la finca un
amic de Yale que no respon a les seves expectatives sentimentals; la germana,
sempre a segona fila de les decisions, promesa amb un jove entusiasmat amb els
plànols del futur projecte urbanístic; l'antiga amiga d'infància del fill-hereu
condemnada a renunciar a un casament amb ell; el notari amic de la família i
pare de l'amiga d'infància; el capellà del poble, que pensa també treure cert
profit de la venda de la finca als russos amb millores per a la parròquia i la
comunitat; la mare de la família que ha baixat per força de París; la minyona
de tota la vida que no para de la taula a la cuina on prepararà el xai.
El
quadre de família, estàtic i gairebé de color sèpia, obre el retaule. Tots
plegats deixen que sigui la minyona ancestral de la casa de L'Hort de les Oliveres la que
protagonitzi una escena que desembolica el passat ple de figures, ceràmiques i
peces de vaixella embolicades en paper de diari amb rastre al·lèrgic de pols.
L'actriu Mont Plans és Angeleta, aquesta minyona que, a peu de pista i a peu de
micro, posa en antecedents els espectadors sobre qui és qui i el perquè i el com
de la família Bofill. L'actor Oriol Genís és el poeta Narcís Cordelira,
afeccionat al teatre i les arts expressives. Tamborí penjat al braç i flabiol
de cobla, serà qui posi en solfa tota la colla reunida. La música ja no
s'aturarà pràcticament des d'aleshores i durant l'hora i mitja de l'espectacle
que no obviarà un fons escenogràfic d'una dotzena d'oliveres emboirades. Antoni
Comas, revestit aquí de mossèn Relats, és el rector de Riudejoncs de les
Arenes, que va del piano de cua al teclat electrònic i del teclat electrònic a
l'harmònium, passant per la llarga taula del Sant Sopar, posant música i veu en
solitari.
La Felicitat Pons interpretada per l'actriu Mercè Arànega, en un
paper que li demana més saber ser-hi com una figura volàtil que no esclatarà
radiant, també a peu de micro, fins al final, amb el cos a L'Hort de les
Oliveres i el cor a París, on ha deixat la seva amant. El fill i hereu de
L'Hort de les Oliveres, Guillem Bofill, interpretat per Rubèn de Eguia i a qui
tant l'autor com la posada en escena de Xavier Albertí li reserven un passatge
tràgic d'aires existencialistes.El muntatge no deixa cap dels altres intèrprets
al marge. Hi té un paper de conseller autoritari l'actor Carles Canut, el
notari Frederic Riu, cobejant a Felicitat, la mare, de qui no sap el seu secret
de llit, i intentant redirigir el destí del fill Guillem, frustrat per la nul·la
relació de compromís prevista entre la seva filla, Amèlia (interpretada per
Aina Sánchez), una Ofèlia posada afinadament al dia, i l'hereu Guillem.
Hi
falten encara l'amic de Guillem, Fidel, vingut de Yale, interpretat per Ricard
Farré, i la parella de promesos, Esperança, la filla Bofill (Marta Ossó, un
dels papers sempre presents però més fugaços en interpretació) i Bruno, el seu
promès (Robert González), que protagonitza, amb risc d'ofec, una escena vocal
amb la gola en brollador absolutament meritòria. La posada en escena es
magnifica per la innovació de l´aposta, amb tots els elements escenogràfics a
la vista, encara que pertanyen a diferents localitzacions i tempos, on els
personatges es mouen quasi permanentment a escena.
Els actors/cantants, realitzen una magnífica
interpretació coral, on tots els personatges demostren la seva vàlua. Només em
queda felicitar a la direcció del TNC per aquesta aposta arriscada; que aposta
per un teatre musical contemporani que s’acosta a l’opereta amb molta qualitat
i que malgrat aquest enorme esforç segurament no aconseguirà ser reconeguda a
causa de no ser una producció massa comercial. Per a mi es tracta d’una de les
millors produccions d’aquesta temporada
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada