40
anys de la publicació de “Berlin”, un dels quatre o cinc discos cabdals en la
història del rock . Disc elegíac, disc barroc, “Berlin” va ser, recordeu per
aquells que tenim certa edat, aquell monument en 10 cançons que el 1973 va
posar els cabells de punta als peixos grossos de la RCA que, després de
l'apoteòsic èxit comercial de “Transformer” l'any anterior, ja es fregaven les
mans amb una nova col·lecció d´èxits. Error en el tret. Aviat van saber que
Lady day, Caroline says o The bed -altres tants himnes a la desolació / gamma
suïcida no s'assemblaven molt als hits no menys magistrals de la talla de
Vicious, Perfect day o Walk on the wild side. Amb l'angoixant “Berlin”, Lou Reed signava una obra mestra,
rubricant en vinil la seva irrefrenable missió de lliurar al món l´arquetip d'obra conceptual, aspra i tendent
a l'incomprensible, almenys per als que esperant mel reben fel.
Eren temps,
encara, de reticències davant de segons quins realismes, o potser davant d'un
avançat en el temps 'Dirty realism' des de la música que arribaria cinc anys
després a la literatura. “Berlin”, cinc anys després del Maig del 68 destapava
sense subterfugis la situació d'una parella tocada per l'esquizofrènia, la
degradació personal, la violència, l'addicció drogoaddicta i el suïcidi.
¿Com
es reflecteix tot això en un muntatge escènic, a carn viva, sense que fereixi
la sensibilitat dels espectadors i, a més, els embolcalli en una atmosfera
poètica? Borja Sitjà, director del Romea i vell amic de Lou Reed, va encarregar
a Andrés Lima que portés a escena una cosa tan complexa com el relat imaginari
d'aquests dos desgraciats. Lima va citar, en la distància, a Juan Villoro, Pau
Miró i Juan Cavestany. Cadascú va escriure les seves escenes i les va enviar.
Mai es van veure. El director ho va acoblar tot. Faltava traduir en carn, crit
i llàgrima l'epopeia d'aquests dos penjats. Van aparèixer a l'escenari Nathalie
Poza i Pablo Derqui. I així va néixer
Desde Berlin.
Caroline
i Jim són dos joves ionquis —ella prostituta i drogoaddicta, ell, un proxeneta
amb brots de maltractador—, que passen de la primera trobada ingènua a la
tragèdia personal quan el temps ha marcit la ingenuïtat inicial i ha desfet la
parella amb els fills sota protecció social. Ni la dramatúrgia ni la direcció
els ho han posat fàcil, als dos intèrprets. Algunes de les escenes, a cor, o
més aviat a cos obert, creen un clima de calidesa que s'estén silenciosament
per la platea.
Una
altra cosa és si els fans de Lou Reed acabin de trobar que les diferents
escenes del muntatge els apropen o els allunyen de la banda sonora que puguin
tenir en la seva memòria musical. Que ningú no s'esperi una reproducció del
disc. El muntatge guanya per la partida teatral i per la interpretació de
Nathalie Poza i Pablo Derqui que —a banda de fugaces intervencions al piano
d'ella, a vegades perfilada en ombra xinesa, i a la guitarra elèctrica d'ell—
es lliuren en cos i ànima a reflectir amb intensitat i passió l'ascensió a la
glòria i la baixada als inferns dels dos personatges.
El director i els tres autors que li han donat format dramatúrgic als
carrers musicals del “Berlin” de Lou Reed, no han pretès pas il·lustrar
narrativament el disc conceptual que els inspira, ni tampoc han caigut en la
temptació de convertir el seu muntatge en una mena de concert dramatitzat. Del
que es tractava , era de deixar-se arrossegar per les atmosferes creades per
Reed per tal de traduir-les en un grapat d’escenes punyents tan intenses i
intensament desorganitzades com els sentiments i les reaccions al límit dels
seus protagonistes. I ho han aconseguit de forma més que notable, amb l’ajut
impagable de les esplèndides imatges videogràfiques de Miquel Àngel Raió i de
l’espai sonor i els arranjaments musicals preparats per Jaume Manresa.
Tots
ells, ens proposen un viatge cap el Berlín dividit en dos per un mur brutal (
una dualitat que també guarda el seu bon paral·lelisme amb la que es mou per
dins de Caroline i Jim), que serveix com a rotund paisatge d’una de les grans
obres mestres de la història de la música. Ha plogut prou des
del 1973 perquè els espectadors del segle XXI sàpiguen del que els parla Lou
Reed. El “Dirty realism” de ficció ha mort però el seu verí està més viu que
mai en la societat actual. Per això el muntatge Desde Berlin llisca com un poema visual que fa de testimoni
epidèrmic d'un temps present. Magistral!!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada