El
drama històric i el thriller d'intriga són els dos ingredients fonamentals a
l'hora de cuinar Zwei Leben (Dos vidas),
un film germànic basat en l'existència de dues dones vinculades a la República
Democràtica Alemanya i associades a una intricada investigació del Tribunal d´Estrasburg
al voltant d'un passat tèrbol. Inspirada en els escrits de Hannelore Hippe, i
plena de girs al llarg d'una pertinaç investigació judicial, la pel·lícula ens
trasllada a l'atmosfera gèlida de les escletxes posteriors a la Caiguda del Mur
de Berlín, als complexos anys noranta. Un període de cicatrització lenta i
angoixant, de redempcions pòstumes i reconciliacions difícils, de trenclosques
que van canviar de peces, de famílies trencades per les pèrdues i retorns a la
llar, en un país on hi havia massa
lluites internes i un conflicte d'identitat que va seguir, anys després,
partint en dos l'espina dorsal alemanya i calant en el moll de l´os de la seva
població.
Com
tot drama històric de qualsevol època o lloc, Dos vidas explica vivències que obren ferides, i injustícies
irreversibles, i que ens adoctrinen, des dels ambiciosos terrenys de la ficció,
sobre les conseqüències i factors de les circumstàncies que altres van viure.
Des de la llar d'una tranquil·la família noruega de classe mitjana, comencem a
albirar les pistes, elements i claus d'una investigació de l'audiència
d'Estrasburg destinada a destapar crims i atrocitats comesos pels serveis
secrets de la RDA, i vinculats a Noruega: Durant l'ocupació nazi, nombrosos
soldats alemanys i dones noruegues (aquelles anomenades com «les alemanyes
tristes») van mantenir relacions de les quals van néixer nens, percebuts com
aris i suposadament destinats a la millora i el rejoveniment de la sang de
l'imperi hitlerià. Per això es van obrir hospitals i clíniques de natalitat, i
des del govern nazi les esperances es dipositaven en la nova fornada de petites
criatures, que després de la gran derrota bèl·lica van ser menyspreades i
relegades a l'oblit.
La injustícia es va perpetrar a través d'aquells anomenats
"fills de la vergonya", i una vegada va estar Alemanya fraccionada en
les seves dues meitats antagòniques, el règim de la STASI es va encarregar
impetuosament de controlar els seus partidaris i dissidents, regulant les
entrades i sortides geogràfiques amb meticulosa cura i mesures poc ortodoxes.
Una noia qualsevol ho tenia bastant complicat en aquest entorn hostil a l'hora
de creuar les fronteres al seu gust o recuperar una família perduda, així com
posar-se en contacte amb certs éssers estimats. Dos vidas ens arrossega a una història visceral i commovedora, i
molt digna, en la recerca per desentranyar els secrets més foscos que van envoltar
una època d'ombres i van contagiar de problemes les vides de moltes dones
europees.
La
pel·lícula explica una història basada en fets reals i protagonitzada per Liv
Ullman i Juliane Kohler, en la pell de dues dones de vida gens senzilla;
existències marcades per la seva relació amb la STASI, o policia secreta del
govern comunista que regia la zona oriental, vides els secrets de les quals seran
trets del fang de l'oblit per obrir una escabrosa investigació sobre violacions
de drets humans i brutalitats comeses a causa del ferri espionatge i control de
dissidents.
Mitjançant els interrogatoris i les recopilacions informatives
d'un jove i ambiciós advocat (Ken Duken), la carrera professional del qual acaba
de començar, ens enganxem a la pantalla per convertir-nos en còmplices i
testimonis simultanis de la intricada investigació. Aquest home comença, amb àrdua
paciència, a rebuscar els fonaments de la injustícia en arxius, fotografies i
entrevistes i a ficar-se en el context familiar per tal de contrastar dubtes i
retrets que es van succeint progressivament. Aquesta faceta detectivesca i
policíaca contrasta amb la més intimista i misteriosa de la seva protagonista
(Juliane Kohler), el conflicte interior de la qual és albirat mitjançant un bon
grapat de flashbacks que es remunten a la seva joventut i als difícils anys
després del Mur de Berlín, traçant un mapa confús de records i traïcions. No
faltaran, al llarg de la trepidant trama, records d'angoixa, escabroses
tortures policials, complicades decisions matrimonials i xantatges àvids en una
lluita de titans àvids per alçar-se amb el poder. Enmig, veritats solapades per
mentides que pugnen per sortir a la llum i demostrar al món la injustícia i la
tragèdia de les persones per elles oprimides.
És, per tant, Dos vidas, un sentit in memoriam cap a
aquests centenars i centenars de dones, personificades o anònimes, que van ser
víctimes o supervivents marcades per aquesta
antagònica lluita d'interessos polítics i econòmics dels anys de la
Guerra Freda i les dues Alemanyes enfrontades en sagnant oposició. La seva
estètica lúgubre de clarobscurs, mar embravit i interiors solemnes i reflexius
contribueixen a traçar el recorregut del present al futur en la configuració
d'una realitat sòrdida i complexa. D'un passat d’escombralls encara en procés
de ser reconstruïts, d'una història que tot i ser dolorosa i decebedora, mereix
ser explicada des del cinema, la literatura o qualsevol plataforma artística
que recordi als seus herois, heroïnes i
caiguts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada